Allerede samme aften som konkursen sendte Danish Air Transport fly afsted til Bornholm og Sønderborg.

DAT overtager tidligere Cimber-rute

Fra midten af september måned vil Danish Air Transport flyve 11 gange om ugen mellem Norrköping og København. Dermed kommer der atter liv i den tidligere Cimber-rute.

Siden Cimber Sterling-konkursen den 3. maj sidste år har der ikke været stabil rutedrift mellem København og Norrköping. Men nu vil Danish Air Transport (DAT) genoplive den tidligere Cimber-rute.

Det har været forsøgt af andre flyselskaber flere gange indenfor det seneste år. Cimber Sterling-søsterselskabet Skyways overtog ruten umiddelbart efter konkursen, men måtte selv 14 dage senere indstille driften, da Mansvell Enterprises trak den finansielle opbakning væk bag det svenske regionale flyselskab.

I september måned forsøgte det svenske flyselskb NextJet sig på ruten, men tilsyneladende uden held.

Nu er turen kommet til DAT, der fra den 16. september vil flyve 11 gange om ugen mellem Norrköping og København. Flyet får base i Norrköping, hvorfor den første morgentur går mod den danske hovedstad. En beslutning, der passer godt til SAS, idet billetsamarbejdet mellem DAT og SAS betyder, at svenske rejsende kan fortsætte i SAS-rutenetværket fra København.

Fra København vil der på hverdage være to daglige afgange, henholdsvis kl. 15.30 og 22.00, hvilket dermed vil kræve en overnatning, hvis det handler om danske rejsende til forretningsmøder i Norrköping. Herudover vil der om lørdagen være en afgang fra Norrköping til København, mens flyet returnerer til Norrköping søndag aften.

Imødekommer industrien i Östergötland
DAT lægger ikke skjul på, at ruten først og fremmest er etableret for at tilgodese erhverslivet omkring Norrköping.

“Vi har haft flere henvendelser om behovet for en regulær forbindelse mellem Norrköping og København. Regionen mangler kapacitet på udenrigsruter, og derfor vil vi tilbyde vores business-produkt fra Norrköping,“ forklarer administrerende direktør Jesper Rungholm fra DAT.

I Norrköping er der glæde at spore hos såvel den lokale lufthavnschef som kommunens borgmester.

“Det er afgørende for industrien i Norrköping og Östergötland, at der findes effektive internationale ruter fra regionen. I løbet af det sidste år er antallet af flysæder på ruteflyvninger fra Östergöland faldet, samtidig med at efterspørgslen indikerer en stigning. Ruten mellem Norrköping og København er et efterspurgt supplement,“ udtaler borgmester Lars Stjernkvist fra Norrköping Kommun.

Lufthavnschef Mari Torstensson i Norrköping Flygplats er også klar til at tage imod DAT og det 46-sæder store ATR42-fly.

“DAT er et stabilt flyselskab, som viser en høj regularitet og punktlighed. Vi byder DAT hjertelig velkommen.“