DAT-regnskab påvirket af tab i Norge

Danish Air Transport i Vamdrup leverede det svageste resultat i fem år trods et nettooverskud på 13,8 mio. kroner. En norsk myndighedsafgørelse resulterede alene i et tab på et tocifret millionbeløb.

Flere års tocifrede vækstrater i omsætningen fandt i 2012 sin afslutning hos Danish Air Transport Holding A/S i Vamdrup. Det danske ruteflyselskab og wetlease-operatør måtte nøjes med en omsætningsvækst på blot to procent til en samlet omsætning på 510,7 mio. kroner.

Trods omsætningsvæksten dykkede årets nettoresultat med 6,5 mio. kroner til et samlet nettoresultat på 13,8 mio. kroner. De to foregående år har DAT kunne rapportere nettooverskud på henholdsvis 20,3 og 30,0 mio. kroner på en noget lavere omsætning. Årets nettoresultat er samtidig det svageste i fem år.

“Alt i alt er resultatet tilfredsstillende for året set i lyset af de gældende markedsforhold,“ udtaler direktørerne Jesper Rungholm og Lars Høeg i ledelsesberetningen.

Tab i Norge
Resultatet er blevet påvirket af tab ved forberedelsen af opstart på Lofoten-ruterne, som DAT i januar sidste år vandt i en licitation udbudt af den norske stat. Ruterne havde hidtil været opereret af det SAS-ejede norske flyselskab Widerøe, der sidenhen indgav klage til myndighederne over tildelingen til DAT. Blot otte dage før rutestart mistede DAT kontrakten som følge en af myndighedsafgørelse.

“Vi har brugt store ressourcer på indkøring af nye fly og personale samt oprettelse af nye baser for bagefter at skulle afvikle en stor del af det igen. Vi har i den forbindelse afholdt engangsudgifter for et tocifret millionbeløb,“ forklarer Jesper Rungholm.

Otte ‘nye’ fly
I 2012 blev DAT-koncernens flyflåde opgraderet med nyere, egne fly. Samlet set er der indenfor de seneste 18 måneder købt i alt otte fly. Der er dog ikke tale om fabriksnye fly, men brugte fly, som havde en dåbsattest, der var noget nyere end de ældste fly hos DAT.

Det er dog ikke alle de købte fly, der er klar til at flyve penge hjem til DAT. Seks af flyene stammer nemlig fra Cimber Sterlings konkursbo, og flere af disse fly skal igennem en større overhaling, inden de atter kan genvinde luftdygtigheden. Der er tale om tre ATR42-fly samt tre ATR72-fly.

“Det er vanskeligt at købe fly, simpelthen fordi det er vanskeligt at finde finansiering. Det er lykkedes os gennem et tæt samarbejde med vore banker og nogle private finansieringskilder at udnytte ‘købers marked’ for fly. På lang sigt betyder dette, at vi har erhvervet fly til næsten halv pris i forhold til leje,“ fortæller Lars Høeg.

Koncern med 300 ansatte
DAT-koncernen, der også omfatter to litauiske datterselskaber, beskæftiger i alt 300 ansatte. DAT flyver i dag ruteflyvning i Norge med fire fly samt udenrigsruteflyvning mellem Stavanger og de danske lufthavne i Esbjerg, Billund og Aalborg. Siden Cimber Sterlings konkurs har DAT også betjent de to danske indenrigsruter fra København til henholdsvis Bornholm og Sønderborg.

I 2012 har DAT-koncernen endvidere fløjet danske soldater til og fra Afghanistan, opereret fly i flere lande i Vestafrika, Yemen, Saudi Arabien og forventer i 2013 at skulle udføre opgaver med fly på Fillipinerne.

Danish Air Transport Holding A/S er ejet af Runway Holding A/S og Bæklund Consult & Invest ApS. Bag disse selskaber gemmer der sig direktør Jesper Rungholm og hustruen Kisser samt meddirektøren Lars Høeg.