(Foto: Morten Lund Madsen)

DAT udvider på Karup-rute

Til oktober udvider Danish Air Transport sin betjening af ruten mellem København og Karup til 42 ugentlige flyvninger hver vej.

Når vinterfartplanen træder i kraft den 25. oktober i år, så får de rejsende på indenrigsruten mellem Karup og København endnu flere afgange at vælge imellem. Danish Air Transport har nemlig besluttet at øge antallet af ugentlige flyvninger til 42 hver vej. I sommerugerne flyver selskabet kun 20 gange om ugen og når erhvervslivet igen er tilbage ved skrivebordene i midten af august, så går DAT tilbage til de normale 33 ugentlige flyvninger.

Og til efteråret får det normale trafikprogram så et ekstra kapacitetsindspark. På mandage, tirsdage, onsdage og torsdage vil der fremover være syv daglige flyvninger mod seks i dag. Den ekstra rotation resulterer i tre i stedet for to morgenafgange fra Karup og to i stedet for kun én morgenafgang fra København.

De nuværende to morgenafgange fra Karup kl. 06.15 og kl. 08.00 vil blive erstattet af tre morgenafgange kl. 06.15, kl. 07.45 og kl. 08.40. Samtidig vil den nuværende formiddagsafgang kl. 09.35 blive rykket til kl. 10.10.

Antallet af udbudte sæder til salg vil dog være omtrent det samme som i dag. DAT’s 135-personers MD-87 jet forsvinder nemlig sammen med afgangen kl. 8 og erstattes af to flyvinger med 66-sæders ATR72-fly kl. 07.45 og 08.40.

Fra fire til otte
På fredage øges antallet af flyvninger fra fire til syv på ruten fra København til Karup. Og den anden vej fra Karup vil der være otte fredagsflyvninger. Foruden den ekstra morgenrotation, som også indsættes på de andre hverdage, så vil der blandt andet være tale om en ny aftenafgang fra Karup.

I weekenden udvides fra to til tre lørdagsflyvninger hver vej samt en ekstra fjerde flyvning fra København til Karup søndag aften.

I dag afgår det sidste fly fra Karup klokken 20.30. Fra slutningen af oktober vil dagens sidste afgang mod hovedstaden være klokken 19.00 mandag til torsdag. Fredag, lørdag og søndag vil 20.30-maskinen fortsat være der.

Checke ind hele vejen
Danish Air Transport overtog i marts i år Karup-ruten fra Norwegian, som havde drevet den siden Cimber Sterlings konkurs i maj 2012. Norwegian kæmpede dog med, at selskabets store 189-sæders Boeing 737-800 fly var for store til at opretholde et tilstrækkeligt antal daglige flyvninger til at ruten kunne konkurrere med bil og tog. Derfor fløj Jet Time i perioder for Norwegian på ruten med 148-sæders Boeing 737-700 fly. Og det sidste cirka halvandet år var det faktisk Danish Air Transport, der fløj for Norwegian på ruten med et 66-sæders ATR72-fly.

Den 29. marts overtog Danish Air Transport imidlertid selv ruten, hvilket resulterede i at fem daglige afgange på hverdage blev øget til seks daglige afgange. Samtidig blev det muligt for de rejsende fra Karup at checke ind hele vejen til deres slutdestination, hvis de fra København skal videre til det store udland med SAS.

Foto: Morten Lund Madsen.