(Foto: Morten Lund Madsen)

Karup: Der er stadig penge i kassen

Karup Lufthavn har bedt ejerkommunerne om en milliongaranti, hvis lufthavnen også skal være der om to år. Der er nemlig kun penge i kassen til at dække underskud i 2014 og 2015.

De ni midtjyske kommuner, som sammen ejer Karup Lufthavn, modtog fornylig en henvendelse fra lufthavnens bestyrelse om et behov for en lånegaranti fra kommunerne til lufthavnen på i alt 12 mio. kroner.

Lufthavnen har siden Cimber Sterlings konkurs i maj 2012 kæmpet en brav kamp for at stoppe passagerflugten og kørt med underskud i 2013. Forventningen er også et minus i millionklassen i 2014 og 2015.

Henvendelsen til kommunerne er dog ikke udtryk for et akut behov for kapital som følge af den negative udvikling. Der er snarere tale om rettidig omhu, understreger lufthavnens direktør, Erik Jakobsen.

”Der er stadig penge i kassen til at dække underskud i 2014 og 2015. Men hvis ikke tingene ændre sig, så er der brug for en lånegaranti til at sikre driften i 2016 og 2017. Det er det vi har skrevet til kommunerne og bedt om,” forklarer Erik Jakobsen.

I en anden kriseramt midtjysk lufthavn, Aarhus Lufthavn, stod man i december sidste år i den situation, at man var nødt til at hasteindkalde de fem ejerkommuner til et krisemøde for at få dem til at hoste op med 17 mio. kroner til blandt andet at dække et 2013-underskud på knap 10 mio. kroner.

Den situation ønsker man ikke at stå i i Karup.

”Vi vil gerne sikre os, at ejerne ved besked om behovet for kapital inden der er akut brug for pengene,” siger Erik Jakobsen.

Ikke optimalt
Da Cimber Sterling gik nedom og hjem den 3. maj 2012 var Norwegian hurtig til at rykke ind på ruten mellem Karup og København, som er den midtjyske lufthavns eneste passagerrute. Med store Boeing 737-800 og Boeing 737-300 fly med plads til henholdsvis 189 og 148 passagerer har det været svært for Norwegian at få en fornuftig belægning på flyvningerne.

Selskabet har derfor i lange perioder kun betjent ruten med mellem to og fire daglige flyvninger på hverdage. Og det er ikke just det mest optimale for forretningsrejsende. De har ofte brug for mange frekvenser, så de passer bedst muligt med flyforbindelser videre fra København og tidspunkter for møder i hovedstaden.

Ikke ønsket effekt
Siden oktober sidste år har Norwegian forsøgt sig med seks daglige flyvninger på hverdage med et 66-personers ATR72-fly opereret af Danish Air Transport. Men det har ifølge Erik Jakobsen ikke givet den ønskede effekt.

”Vi har ikke haft den positive passagerudvikling, som vi havde håbet på. Der er ingen tvivl om at prisniveauet er blevet højere efter at Norwegian skiftede flytype. Det har gjort at vi har mistet privatrejsende,” fastslår Erik Jakobsen.

Hos Norwegian er man klar over problematikken. Derfor vil selskabet fra imorgen tirsdag tilbyde enkeltbilletter på strækningen til ned til 199 kroner og 999 kroner for fleksible billetter i håb om at tiltrække passagerer.

Manglende interline koster
Erik Jakobsen peger desuden på, at Norwegian ikke har et såkaldt interline-samarbejde med andre flyselskaber i Københavns Lufthavn. Det betyder at rejsende fra Karup Lufthavn, som skal videre ud i verden fra Københavns Lufthavn, skal checke deres bagage ind igen i København.

”Der er ingen tvivl om at erhvervslivet på den øgede fleksibilitet, som de flere frekvenser har givet. Men til gengæld koster det, at vi mangler en interline-aftale i København,” siger Erik Jakobsen.

Han anslår at Karup Lufthavn har mistet 40.000 af de 50.000 passagerer, som tidligere skiftede fly i Københavns Lufthavn i løbet af et år.

Ikke at have interline-aftaler med andre flyselskaber er en del af Norwegians grundlæggende dna. Så den bliver svær at gøre noget ved.

Vil fortsat forsøge
Norwegian har de forgangne mere end to år siden de overtog ruten i maj 2012 blandt andet holdt møder med det vestjyske erhvervsliv og kommunerne samt skiftet flytyper og øget antallet af frekvenser.

“Vi har virkelig prøvet mange ting på ruten og vi vil fortsat forsøge,“ understreger Johan Bisgaard Larsen, Norwegians danske kommunikationschef.

Men udviklingen gårr langsom og er svær at stimulere.

“Vi ser en positiv udvikling på ruten. Men den er langsom og langsommere end forventet,“ forklarer kommunikationschefen.