Glæde og forbeholdenhed hos Karup-kunder

Virksomheder i det midt- og vestjyske område er glade over, at Norwegian gennem samarbejdet med DAT kan øge til seks daglige afgange på Karup-ruten. Der er dog også visse bekymringer.

Det midt- og vestjyske erhvervsliv har længe efterspurgt nogle flere afgange på indenrigsruten fra Karup til København, idet Norwegian kun har opereret op til fire daglige afgange siden Cimber Sterlings konkurs i maj måned sidste år.

De manglende flyforbindelser har tvunget virksomhederne i Midt- og Vestjylland til at benytte andre transportformer eller at lade medarbejderne rejse på indenrigsruterne fra Aalborg og Billund. Derfor var der også stor glæde, da Norwegian i går kunne annoncere det nye samarbejde med DAT, hvormed antallet af hvedagsafgange øges fra fire til seks.

”Som udgangspunkt er det dejligt at vi får flere afgange. Det har vi sukket efter længe. Vi har samtidig en forhåbning om, at priserne ikke stiger og vil i hvert fald følge det tæt. Når der er færre sæder på morgenafgangene end hidtil, kan man godt frygte, at gennemsnitspriserne komme til at stige, hvis man ikke er ude i god tid. Men vi får trods alt flere strenge at spille på,“ siger Nomi Kustosz Andersen, der er leder af rejseafdelingen hos Grundfos i Bjerringbro.

En anden af områdets store erhvervskunder er Bang & Olufsen i Struer. Her er der også stor begejstring efter Norwegians udmelding.

“Det er absolut et positivt tiltag, som vi kan få stor glæde af. Det giver større fleksibilitet og en bedre udnyttelse af arbejdsdagen for de rejsende, der benytter indenrigsruten fra Karup til København. Vi kommer til at benytte Karup-ruten noget mere og reducerer de omkostninger, som vi havde ved medarbejdernes transport til eksempelvis Billund og Aalborg,“ mener Karen Trelborg, der er Travel Manager hos Bang & Olufsen.

Tidtabel kan forbedres
Glæden over de seks daglige flyafgange er dog ikke uforbeholden. Både Grundfos og Bang & Olufsen hæfter sig ved, at seneste fly på hverdage fra København mod Karup allerede afgår kl. 20.00, hvilket begge virksomheder mener er for tidligt. Om fredagen er seneste afgang mod Karup allerede kl. 17.35, hvilket vil blive en stor udfordring for begge virksomheders rejsende.

Også den reducerede kapacitet på morgenafgangen fra Karup mod København er en udfordring, som virksomhederne håber, at Norwegian kan være i stand til at løse hen ad vejen.

“Vi forventer at se en større spredning af passagerer i løbet af dagen, så vi tror ikke at det bliver så stort et problem. Men hvis det viser sig, at efterspørgslen er massiv på morgenafgangene, må vi i stedet overveje, hvordan vi løser det. Nu skal vi først i gang med ATR-flyene, og så må vi løbende justere, hvis det bliver nødvendigt,“ siger presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen fra Norwegian.

Det var ikke kun hos Grundfos og Bang & Olufsen, at Norwegians budskab skabte glæde i går. Begge virksomheder er sammen med en snes andre større jyske virksomheder medlem af interesseorganisationen Corporate Travel Denmark (COTRA), der arbejder for at fastholde og udvikle flyruterne fra Jylland i tæt samarbejde med flyselskaber og lufthavne. Her var foreningens formand også ude med støtte til Norwegians initiativ.

”Det er rigtig glædeligt, at Norwegian har lyttet til markedet. Vore medlemmer i foreningen har gennem flere dialogmøder efterlyst flere afgange på Karup-ruten. Nu lader det til, at der kommer et produkt, der langt hen ad vejen imødekommer de behov som virksomhederne i det midt- og vestjyske erhvervsliv har givet udtryk for. Det glæder foreningen såvel som de mange rejsende hos vore medlemmer, der vil komme til at benyttet produktet fremover,” siger Anette W. Hoelgaard, der udover at være formand for COTRA er Travel Manager hos Terma A/S i Aarhus.

Foto: Karup Lufthavn præsenterede et ATR72-200 modelfly i Norwegian-bemaling i forbindelse med pressemødet, hvor ruteudvidelsen blev annonceret. Ruten vil dog blive befløjet med et ATR72-fly i hvid bemaling og med DAT´s karateristiske røde næse.