Millionunderskud i vente i Karup

Karup Lufthavn forventer et underskud i 2013 på op til tre mio. kroner. Lufthavnen kan klare sig uden yderligere økonomisk støtte fra ejerkredsen frem til udgangen af 2014.

Et støt faldende antal passagerer i Karup Lufthavn betyder, at lufthavnen forventer at komme ud af 2013 med et underskud på mellem to og tre millioner kroner. Det oplyser lufthavnschef Erik Jakobsen til CHECK-IN.dk.

Sidste år ydede de ni lokale kommuner, som ejer den vestjyske lufthavn, et lån på fem millioner kroner til den nødlidende lufthavn og stillede samtidig en lånegaranti på fem millioner kroner. Det gør, at lufthavnen har råd til at køre med underskud i både 2013 og 2014.

Fortsætter nedad
CHECK-IN.dk har flere gange tidligere beskrevet hvordan passagertallet bare fortsætter nedad. Således rejste 22,5 procent færre passagerer til og fra Karup i juli i år sammenlignet med samme måned sidste år. I juni var faldet på omkring 17 procent. Nedgangen skyldes den måde som lufthavnens eneste rute, indenrigsforbindelsen til København, betjenes på. Siden Cimber Sterlings konkurs den 3. maj sidste år har Norwegian betjent ruten med Boeing 737-fly, der kan tage op til 2,5 gange så mange passagerer som de fly Cimber Sterling brugte, da de befløj ruten. Det har betydet, at Norwegian opererer med langt færre daglige afgange.

De store Norwegian-fly betyder, at det norske lavprisselskab kun flyver fire daglige rotationer og i lange perioder omkring jul og sommerferien har det været reduceret til to daglige flyvninger.

For at få vendt udviklingen skal antallet af passagerer vokse voldsomt.

”Vi har behov for 180.000 passagerer for at få det til at løbe rundt,” fastslog Arne Lægaard over for CHECK-IN.dk i januar efter at lufthavnen var kommet ud af 2012 med kun omkring 174.000 passagerer.

I år forventer lufthavnen mellem 150.000 og 160.000 passagerer.

En gylden tid
I 2010 og 2011 oplevede lufthavnen en gylden tid, hvor intens konkurrence mellem Cimber Sterling og Norwegian var med til at presse priserne i bund på lufthavnens eneste ordinære rute til København. Det betød, at mere end 310.000 passagerer rejste til og fra Karup i 2010, og i 2011 var det mere end 290.000 passagerer.

Jet Time opererer i øjeblikket fire daglige returflyvninger med Boeing 737-300 for Norwegian på Karup-ruten, men det var henover sommeren reduceret til to daglige rotationer. I vinterfartplanen er det meningen, at Norwegian selv skal flyve ruten med Boeing 737-800 fly. Norwegian har flere gange vekslet frem og tilbage mellem at lade Jet Time stå for operationen og selv flyve på ruten.