Nedturen fortsætter i Karup

Juni og juli bød på henholdsvis 17 og knap 23 procent færre passagerer i Karup Lufthavn sammenlignet med sidste år.

Trafiktal for april, maj, juni og juli i år i Karup Lufthavn viser, at lufthavnen fortsat har svært ved at komme ud af den nedadgående spiral, som lufthavnen røg ind i efter Cimbers Sterlings konkurs i maj sidste år. Selvom Norwegian få dage efter konkursen overtog ruten til København, så har den nye operatørs langt færre flyvninger betydet, at passagererne i stor stil fortsat vender den vestjyske lufthavn ryggen.

Af de fire måneder så det værst ud i juli. Således rejste 22,5 procent færre passagerer til og fra Karup i juli i år sammenlignet med samme måned sidste år. I juni var faldet på omkring 17 procent og i april faldt trafikken med 11 procent sammenlignet med året før. Kun i maj måned kunne lufthavnen notere en passagerfremgang på 4,2 procent. Men den kan til dels forklares med, at der i maj 2012 var en pause i flyvningerne til København på næsten fire døgn fra Cimber Sterling gik konkurs torsdag den 3. maj om morgenen, og til Norwegian startede søndag aften.

De sidste fire måneders trafiktal kommer i forlængelse af et første kvartal, som så lige så dystert ud for lufthavnen. Og de seneste tal gør det svært at tro på, at lufthavnen kan nå de 180.000 passagerer i år, som bestyrelsesformand Arne Lægaard tidligere har betegnet som nødvendige for at få break-even og undgå, at de ni ejer-kommuner skal skyde flere penge ind i lufthavnen.

”Vi har behov for 180.000 passagerer for at få det til at løbe rundt,” fastslog Arne Lægaard over for CHECK-IN.dk i januar efter at lufthavnen var kommet ud af 2012 med kun omkring 174.000 passagerer.

Med hatten i hånden
I december sidste år bevilligede de ni kommuner ekstraordinært 5 mio. kroner til lufthavnen og stillede en lånegaranti på et tilsvarende beløb. Men hvis ikke passagertallet vokser i 2013 i forhold til 2012, så ser det sort ud for lufthavnen, der sandsynligvis endnu en gang må gå til ejerne med hatten i hånden.

”Vi tror, at krisen stadig kradser hos det vestjyske erhvervsliv, som i høj grad er dem, der i høj bruger ruten til København. Det er uden tvivl konjunkturerne, der spiller ind. Og dem har vi svært ved at ændre på selv,” siger Karup Lufthavns direktør, Erik Jakobsen.

I 2010 og 2011 oplevede lufthavnen en gylden tid, hvor intens konkurrence mellem Cimber Sterling og Norwegian var med til at presse priserne i bund på lufthavnens eneste ordinære rute til København. Det betød, at mere end 310.000 passagerer rejste til og fra Karup i 2010, og i 2011 var det mere end 290.000 passagerer.

Jet Time opererer i øjeblikket fire daglige returflyvninger med Boeing 737-300 for Norwegian på Karup-ruten, men det var henover sommeren reduceret til to daglige rotationer. I vinterfartplanen er det meningen, at Norwegian selv skal flyve ruten med Boeing 737-800 fly. Norwegian har flere gange vekslet frem og tilbage mellem at lade Jet Time stå for operationen og selv flyve på ruten.