Norwegian-fly i Midtjyllands Lufthavn. (Arkivfoto: Ole Kirchert Christensen)

Kjos: Vi bliver i Karup

Indenrigsruten mellem Karup og København har noget, som Norwegian gerne vil have. Og derfor holder Norwegian-boss Bjørn Kjos stædigt fast i ruten, selvom få daglige afgange er med til at skræmme passagererne væk.

Karup Lufthavn er endt i noget af en kattepine. Da Cimber Sterling gik konkurs den 3. maj sidste år gik Norwegian få dage efter ind og overtoig betjeningen af indenrigsruten mellem Karup og København. Så lufthavnen har forbindelse til Københavns Lufthavn. Noget som kollegaen i Billund først fik tre måneder efter konkursen.

Men Norwegians trafikprogram består af så få frekvenser, at kunderne i stigende grad vælger lufthavnen fra. Og det kan mærkes i lufthavnen.

I 2012 havde Karup Lufthavn kun omkring 165.000 passagerer. Det var en tilbagegang på mere end 40 procent i forhold til året før. Og smertegrænsen for lufthavnen i 2013 er mindst 180.000 passagerer, hvis det skal løbe rundt.

Ser sort ud
I december sidste år bevilligede de ni kommuner, der ejer lufthavnen, ekstraordinært 5 mio. kroner til lufthavnen og stillede en lånegaranti på et tilsvarende beløb. Men hvis ikke passagertallet vokser i 2013 i forhold til 2012’s 163.000 passagerer, så ser det sort ud for lufthavnen.

”Vi har behov for 180.000 passagerer for at få det til at løbe rundt,” fastslog Karup Lufthavns bestyrelsesformand, Arne Lægaard, i januar over for CHECK-IN.dk.

Men Norwegians fire daglige returflyvninger på Karup – København på hverdage, og i visse perioder ned til to daglige rotationer, er medvirkende til, at de rejsende i stedet vælger at tage tog eller egen bil. Det lave antal afgange er, for mange erhvervsfolk, for få til at det kan konkurrere med fleksibiliteten ved at tage bilen, hvor man selv bestemmer afgangstiden. Og derfor falder passagertallet fortsat.

Dermed kan Norwegians beflyvning af ruten rent faktisk ende med at koste Karup Lufthavn livet.

Holder fast
Men Norwegian agter ikke at trække sig fra ruten og indsætte kapaciteten på andre eksisterende eller nye ruter. For ruten har noget, som Norwegian gerne vil blive ved med at få.

”Karup-ruten leverer en stor mængde feedertrafik ind til vores øvrige ruter ud fra København. Og derfor holder vi fast i ruten,” fastslår Bjørn Kjos, direktør for Norwegian, over for CHECK-IN.dk.

Og så længe Norwegian er på ruten, så ønsker hverken Danish Air Transport eller SAS at gå ind på den. Det har begge selskaber gjort klart flere gange de sidste 10 måneder. Danish Air Transport flyver i dag fra København til Sønderborg og Bornholm, mens SAS flyver fra København til Billund og Aarhus samt konkurrere med Norwegian på København – Aalborg.

For lille til rentabilitet
Norwegian har i en længere periode haft danske Jet Time til at operere ruten med 148-personers Boeing 737-300 fly, men valgte sidste efterår at opruste servicen ved at indsætte et af sine egne 189-personers Boeing 737-800 fly, der giver passagererne mulighed for at komme trådløst på internettet i luften.

Men den flytype er for stor, og derfor er det planen, at Jet Time igen skal overtage betjeningen med ældre og mindre Boeing 737-fly. Da Cimber Sterling befløj ruten var det ofte med 66-sæders ATR-72 fly. Men den flytype er, ifølge Bjørn Kjos, omvendt for lille til at gøre ruten rentabel.