Dystre udsigter for Karup

Karup Lufthavn risikerer at ende med at få langt færre passagerer i 2013, end der er nødvendigt for at drive en rentabel forretning.

Passagertal for årets første kvartal viser, at de sorte skyer fortsætter med at trække sammen over Karup Lufthavn. Det markante fald i antallet af passagerer, som lufthavnen oplevede efter Cimber Sterlings konkurs den 3. maj sidste år og resten af 2012, fortsætter i år. Og prognoserne peger på, at lufthavnen i 2013 ender med kun at få 60 – 70 procent af det antal passagerer, som der skal til for at drive lufthavnen.

Af den samlede passagermængde i Karup Lufthavn i henholdsvis 2012 og 2011 udgjorde årets første kvartal 29,3 procent i 2012 og 26 procent i 2011.

Hvis det billede gentager sig bare nogenlunde i 2013 vil lufthavnen ende med at have haft et sted mellem 110.000 og 130.000 passagerer.

Det er langt fra de 180.000 passagerer, som bestyrelsesformand Arne Lægaard i januar i år betegnede som nødvendige for at opretholde en rentabel forretning.

”Vi har behov for 180.000 passagerer for at få det til at løbe rundt,” fastslog Arne Lægaard over for CHECK-IN.dk.

I december sidste år bevilligede de ni kommuner, der ejer lufthavnen, ekstraordinært 5 mio. kroner til lufthavnen og stillede en lånegaranti på et tilsvarende beløb. Men hvis ikke passagertallet vokser i 2013 i forhold til 2012, så ser det sort ud for lufthavnen, der sandsynligvis endnu en gang må gå til ejerne med hatten i hånden.

Gylden tid
I 2010 og 2011 oplevede lufthanen en gylden tid, hvor intens konkurrence mellem Cimber Sterling og Norwegian var med til at presse priserne i bund på lufthavnens eneste ordinære rute til København. Det betød, at mere end 310.000 passagerer rejste til og fra Karup i 2010, og i 2011 var det mere end 290.000 passagerer.

Norwegian trak sig fra ruten i efteråret 2011, men vendte tilbage få dage efter Cimber Sterlings konkurs i starten af maj sidste år. Men meget få frekvenser har fået mange passagerer til at vende lufthavnen ryggen. I 2012 rejste knap 174.000 passagerer fra lufthavnen, når man tæller rute- såvel som chartertrafik med.

Ikke så meget at rejse efter
Hvordan lufthavnen klarer sig hænger ifølge lufthavnsdirektør Erik Jakobsen uløseligt sammen med hvordan det regionale erhvervsliv har det, da lufthavnen med sin enkelte rute til København primært er en rute for forretningsrejsende, der skal til København eller videre ud i verden.

”Krisen har en meget stor effekt. Vi har et selskab, der flyver og tilbyder fornuftige priser. Men hvis der ikke er så meget at rejse efter, så nytter det ikke meget,” påpeger Erik Jakobsen.

Lufthavnen er sammen med Norwegian og Visit Denmark involveret i et projekt, der handler om at tiltrække italienske turister til Vestjylland. Når italienerne besøger København, er det tanken, at få dem til at udforske mere af Danmark ved hjælp af indenrigsfly.