Formand: Stadig brug for Karup

Selvom der kommer jernbane til Billund Lufthavn, så vil erhvervslivet stadig have brug for Karup Lufthavn, fastslår den vestjyske lufthavns nye bestyrelsesformand.

Der vil også i fremtiden være behov for at erhvervslivet i det vestligste Jylland kan komme hurtigt til hovedstaden til møder eller derfra og videre ud i verden. Og derfor vil der fortsat være plads til Karup Lufthavn. Også selvom Billund Lufthavn har udsigt til at få jernbane- eller letbaneforbindelse. Det mener den skrantende vestjyske lufthavns nye bestyrelsesformand.

”Karup har stor betydning for Nordvestjylland. Og derfor skal vi stadig sørge for at lufthavnen servicerer det lokale erhvervsliv. Jernbanen til Billund ligger mange år ude i fremtiden og bliver primært interessant hvis man kommer fra Herning. Men for erhvervslivet i Holstebro, Lemvig, Struer og Ringkøbing-Skjern er det klart nemmere at komme til Karup. Ofte kører erhvervsfolk jo alligevel i bil til lufthavnen,” siger H.C. Østerby, borgmester i Holstebro Kommune og formand for bestyrelsen i Karup Lufthavn.

Fald på 57,7 procent
I 2010 fløj mere end 305.000 passagerer med indenrigsrutefly fra Karup Lufthavn til København. En intens priskrig mellem Norwegian og Cimber Sterling sendte passagertallet op på et historisk højt niveau. Ikke siden åbningen af Storebæltsforbindelsen i 1998 havde så mange benyttet lufthavnen på den vestjyske hede. I 2011 fortsatte successen med over 280.000 passagerer. I maj 2012 gik Cimber Sterling imidlertid konkurs og passagertallet faldt dramatisk til knap 165.000 indenrigsrutepassagerer i 2012.

I 2013 er blødningen af passagerer fortsat. Således rejste kun 129.449 ruteflypassagerer fra lufthavnen i det forgangne år. Det er et fald på omkring 57,7 procent i forhold til jubelåret 2010.

Den markante nedgang i antallet af passagerer har betydet, at lufthavnen forventer at komme ud af 2013 med et underskud på mellem 3 og 3,5 mio. kroner samt forventer et lignende underskud i 2014.

Vælge flyet fra
Da Norwegian blev alene på ruten i 2012 kom der langt færre daglige afgange end tidligere. Og det gjorde det mere ufleksibelt for erhvervslivet, at der nogle dage kun var to afgange at vælge imellem. Og det fik mange til at vælge flyet fra og tog og bil til.

Men ifølge den nye bestyrelsesformand er der lys forude. For fra slutningen af oktober sidste år har Danish Air Transport opereret 66-sæders ATR72-fly på ruten i stedet for Norwegians egne 189-sæders Boeing 737-800 fly. Det har betydet, at antallet af daglige flyvninger har kunnet sættes op til seks mod de fire, som var normalen tidligere.

”Jeg tror at de nye fly og flere frekvenser vil få effekt i år. Nogle har fundet andre måder at komme til København på. Dem skal vi have vundet tilbage. Og her er øgede frekvenser et vigtigt værktøj,” understreger H.C. Østerby.