Delta skærer ned i CPH

Delta Air Lines skærer ned i kapaciteten på sommerruten mellem København og New York næste år. Der udbydes 38 procent færre sæder end i 2013.

Siden Delta Air Lines i maj 2010 begyndte at flyve mellem København og New York-JFK har selskabet konstant reduceret på ruten. I første omgang var der tale om en helårsrute opereret med et Boeing 757-200 fly med 174 sæder.

Men allerede fra 12. september 2011 blev ruten reduceret til sæsonrute, da brændstofpriserne og en svag efterspørgsel i atlanttrafikken, fik Delta Air Lines til at lukke ned for vinteren.

Året efter i 2012 var der omkring 35.000 passagerer på sommerruten med en belægningsprocent på 92 procent. I sommersæsonen 2013 fløj Delta Air Lines dagligt med et Boeing 767-300 fly og udbød således 3.200 sæder om ugen mellem København og New York.

Anderledes ser det ud den kommende sommer. Her åbnes ruten den 2. juni, men i stedet for 3.200 ugentlige sæder bliver der blot tale om 2.000, da Delta Air Lines atter har “downsized“ til et Boeing 757-200 fly. Dermed reduceres kapaciteten med 38 procent. Delta Air Lines vælger da også at fremhæve produktet fremfor kapaciteten i den pressemeddelelse, der fortæller om ruteplanerne for 2014.

”Sommeren er det tidspunkt, hvor rigtig mange danskere gerne vil til New York. Delta tilbyder derfor kunder fra København nye og bedre muligheder for at flyve til USA ved at flyve dagligt og direkte om sommeren,” siger Perry Cantarutti, der er Senior Vice President for Europa, Mellemøsten og Afrika hos Delta Air Lines. ”Vi forsætter med at investere i vores produkter og service, og derfor vil vores kunder også opleve, at der er kommet nye muligheder ombord. Og vi har også forbedret faciliteterne i vores terminal i JFK.”

Delta Air Lines tilbyder 15 Business Elite-sæder, hvor der er udsigt til en femretters menu med udsøgte vine samt in-flight sengetøj, der er designet og fremstillet eksklusivt til delta af Westin Hotels & Resorts. Rejsende, der flyver på Economy Comfort, der er Deltas premium økonomiklasse, får op til 10 centimeter ekstra benplads, og sæderne kan lænes 50 procent mere tilbage end på Deltas standard internationale økonomiklasse sæder. Derudover er der også prioriteret boarding.

Konkurrence fra Norwegian
Delta´s beslutning om at reducere kapaciteten med 38 procent på sommerruten skal ses i lyset af, at Norwegian fra den 28. februar vil flyve op til fire gange ugentligt mellem København og New York-JFK med Boeing 787-8 Dreamliner med plads til 291 passagerer.

Da Norwegian og Delta flyver til samme lufthavn i New York og begge retter sig kraftigt mod leisture-segmentet, er beslutningen om at reducere logisk.

Herudover flyver SAS i sommertrafikprogrammet 11 gange om ugen mellem København og New York-Newark, hvorfor trafikken mellem København og den amerikanske storby er blevet mere konkurrenceudsat end tidligere.