Dobbelt så mange fly om 20 år

Boeing anslår, at antallet af passagerfly på verdensplan vil blive fordoblet over de næste 20 år. Hvert tredje nye fly vil blive solgt i Asien.

Hvis Boeings talknusere får ret, så kommer deres kolleger i samlehallerne hos Boeing ikke til at blive arbejdsløse lige foreløbige. Og det samme gælder for de ansatte i samlehallerne hos Airbus, Bombardier og Embraer. For Boeing anslår i deres årlige ”market forecast”, at der skal produceres mere end 35.000 nye fly i de kommende 20 år. Det betyder at verdens bestand af passagerfly vil blive fordoblet fra 20.310 fly i dag til 41.240 fly.

Ud af de 35.000 nye fly vil mere end hver tredje gå til et flyselskab i Asien. 12.600 fly forventer Boeing at producenterne skal sende til Asien. Nogle af de mange fly vil uden tvivl blive leveret af kinesiske flyfabrikker, hvor man med Comac 919-projektet er længst fremme. Kinesernes mål er at bryde Boeing og Airbus’ duopol på markedet for passagerfly over 120 sæder.

Udskiftning i Europa
41 procent af de 35.000 fly vil være fly, der udskiftes med gamle fly. Det er især i Nordamerika og Europa, at det vil gøre sig gældende, hvorimod de resterende 59 procent primært skal bruges til vækst under fjerne himmelstrøg.

Mellemdistancefly i Airbus A320- og Boeing 737-størrelsen vil, ifølge Boeing, tegne sig for 70 procent af de nye fly. Men kun for 47 procent af den samlede markedsværdi på 4,8 billioner dollars. 13 procent af de nye fly vil være mindre widebody-fly som Airbus A330 og de mindste udgaver af Boeing 787 og Airbus A350. De vil have en markedsværdi på 23 procent. Ni procent af de 35.000 fly vil være medium widebody-fly som Boeing 777 og de største udgaver af Boeing 787 og Airbus A350. 2 procent af markedet, svarende til omkring 750 fly over 20 år, vil være store widebody-fly som Airbus A380 og Boeing 747-8.

Kun seks procent af de nye fly vil være regional jets. Det eneste marked, som Boeing og Airbus ikke er til stede i.