Dreamliner-problemer koster Norwegian mindst 92 mio. kroner

Lejen af reservefly som erstatning for Norwegians forsinkede og fejlramte Dreamlinere har kostet selskabet 92 mio. kroner. Den samlede regning kan ende med at blive endnu større.

Den forsinkede levering og de seneste måneders omfattende problemer med selskabets to Boeing 787 Dreamliner-fly sætter et markant fingeraftryk på Norwegians regnskab for tredje kvartal. Intet mindre end 101 mio. norske kroner, svarende til 92,6 mio. danske kroner, lyder den foreløbige regning på for det norske lavprisflyselskab.

Og det beløb dækker kun over wet-leasing afto reservefly fra portugisiske HiFly. Først vikarierede flyene frem til midten af augustpå alle Norwegians fire langdistanceruter fra Oslo og Stockholm til New York og Bangkok, da leveringen af Dreamliner-flyene var forsinket. Og siden slutningen af september hardet ene af de to Airbus A340-300 fly taget sig af halvdelen af Norwegians langruteprogram, mens Norwegians egne to Dreamlinere på skift har været til reparation og inspektion de sidsteomkring tre uger.Først onsdag i denne uge var HiFly-flyet færdig med atvikariere.

Ældre Airbus-fly
I september og oktober har selskabet været plaget af en hel stribe af tekniske fejl på sine to helt nye Boeing 787 Dreamliner-fly. Især det ene, EI-LNB, har voldt selskabet mange problemer og medført en stribe af forsinkelser og aflysninger af selskabets højtprofilerede langruteflyvninger fra Oslo og Stockholm til New York og Bangkok.

Efter flere ugers problemer valgte Norwegian i slutningen af september at tage EI-LNB helt ud af rutefart. Samtidig meddelte Norwegian flyproducenten Boeing, at de bare havde at komme i gang med at få fejlene udbedret. Norwegian ville først have flyet retur, når man var helt sikker på, at det var fuldt funktionsdygtigt.

I mellemtiden hyrede Norwegian HiFly til at vikariere med et ældre Airbus-fly. I midten af oktober blev EI-LNB igen indsat i rutefart til USA og Asien. Men for at være på den sikre side blev søsterflyet, EI-LNA, pillet ud af drift og fik en grundig gennemgang af Boeings teknikere. Derfor fortsatte HiFly med at flyve for Norwegian på ruterne fra Stockholm til New York og Bangkok frem til onsdag i denne uge.

1,3 mio. kroner per afgang
Hele forløbet har altså indtil videre kostet Norwegian knap 100 mio. kroner. Men regningen kan risikere at blive endnu større. Flere tusinde passagerer blev berørt af forsinkelserne og aflysninger i forbindelse med fejlene på flyene. Og Norwegian har indtil nu vægret sig meget mod at betale passagererne den kompensation, som passagererne mener de er berettiget til.

Det norske transportklagenævn behandlede i mandags den første klagesag fra rejsende, der er blevet forsinket på Norwegians nye langdistanceruter. Afgørelsen i sagen offentliggøres indenfor de næste 10 dage og kan principielt på sigt koste Norwegian et millionbeløb. Hvis samtlige passagerer på et udsolgt Dreamliner-fly med 291 sæder søger om kompensation og får medhold, vil den teoretiske omkostning være omkring 1,3 mio. kroner for en enkelt flyafgang med en større forsinkelse. Tal fra de norske lufthavnsmyndigheder, Avinor, viser, at vedudgangen af september måned havde 73 af 97 Norwegian-langdistanceflyvninger været forsinket ved afgangen fraOslo.

Videre til Boeing
Dertil kommer udgifterne til selve reparationerne af flyene. Både akutte reparationer, da EI-LNB flere gange strandede i blandt andet New York og Bangkok. Men også det omkring to uger lange forløb med fejludbedringer på EI-LNB i en hangar i Stockholm Arlanda Lufthavnen samt inspektionen af EI-LNA. Norwegian har tidligere bekendtgjort, at man vil forsøge at sende en stor andel af den samlede regning videre til Boeing. Om det lykkes og hvor stor en andel det i så fald bliver, er endnu ikke afgjort.

Norwegian har fra starten tegnet et såkaldt ”Gold Care”-abonnement hos Boeing. Det betyder, at flyproducenten skal tage sig af alt større vedligeholdelsesarbejde på flyene. Men det er ikke usandsynligt, at Boeing vil argumentere for, at noget af arbejdet ligger uden for det, som er omfattet af ”Gold Care”.

Hos Norwegian ønsker informationschef Lasse Sandaker-Nielsen ikke at kommentere selskabets kontraktmæssige forhold med Boeing i medierne.