DRF puster nyt liv i konkurs-debat

Danmarks Rejsebureau Forening benytter betalingsstandsningen i Cyprus Airways til at skabe ny debat om en obligatorisk konkursdækning. Flyselskaberne er modstandere af lovpligtige ordninger.

Fredag den 9. januar kl. 19.16 satte et Airbus A320-fly fra Cyprus Airways hjulene på landingsbanen i Larnacas internationale lufthavn. Flight CY337 fra Athen blev den sidste flyvning gennemført af det cypriotiske flyselskab siden etableringen for 68 år siden.

Et krav fra EU-Kommissionen om tilbagebetaling af ulovlig statsstøtte fik den cypriotiske regering, der ejer 93 procent af flyselskabet, til at kaste håndklædet i ringen, hvormed en betalingsstandsning blev en realitet.

Sagen om Cyprus Airways puster nyt liv i debatten om obligatorisk konkursdækning, som Danmarks Rejsebureau Forening er talsmand for.

“Rejsende, der køber en pakkerejse gennem et rejsebureau, er allerede beskyttet af den danske lov om pakkerejser. Den seneste sag viser, at der er et presserende behov for at sikre flypassagerer en lignende beskyttelse,“ siger direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening.

Uenighed mellem rejsebureauer og flyselskaber
EU-Kommissionen har tidligere opgjort, at frem til 2010 vil kun 0,07 procent af samtlige flyselskaber blive påvirket af et flyselskabs konkurs, og af dem vil blot 12 procent have brug for hjælp til hjemrejsen.

IATA, der flyselskabernes internationale brancheorganisation, er modstander af lovpligtige ordninger. Risikoen er ifølge IATA, at økonomisk ansvarlige flyselskaber vil komme til at subsidiere de mere risikobetonede kolleger.

“En obligatorisk afgift på flyselskaberne for at sikre hjemrejse for konkursramte passagerer vil ikke tjene nogens interesse. Vi anbefaler EU-Kommissionen at gå imod dette og i stedet tilskynde, at flyselskaberne går med i en koordinerende og kundefokuseret indsats,“ sagde IATA-direktør Tony Tyler i slutningen af november måned, da organisationens 240 flyselskaber offentliggjorde et nyt samarbejde, der skal sikre gunstige vilkår ved hjemrejse for strandede flypassagerer.

Ikke overraskende er Danmarks Rejsebureau Forening lodret uenig med flyselskaberne. Foreningen arbejder på at sikre en obligatorisk konkurssikring ved at lade alle flyselskaber betale til en fælles fond.

“Vi har gentagne gange foreslået en obligatorisk ordning, der gælder for alle flyvninger ind og ud af Danmark. Og det kan nemt finansieres ved blot at lægge cirka fem kroner til per flybillet. Dermed vil ingen danske passagerer kunne miste deres rejse, fordi de ikke har kunnet gennemskue, om deres køb var omfattet af en konkurssikring eller ej. Samtidig sikrer man, at alle flyselskaber opererer på lige vilkår i det danske marked,“ uddyber DRF-direktøren.

I øjeblikket er det statsejede B&H Airlines fra Bosnien-Hercegovina i store økonomiske vanskeligheder og kan meget vel blive næste flyselskab, der må foretage en finansiel nødlanding.