Dubai overhaler Newark og Bangkok fra CPH

Newark og Bangkok har gennem en lang årrække været de største interkontinentale destinationer fra Københavns Lufthavn. Nu har Dubai overhalet de to populære rejsemål.

Den 1. august 2011 kunne Københavns Lufthavns administrerende direktør Thomas Woldbye føre kniven, da ruteåbningskagen skulle skæres for i forbindelse med Emirates-åbningen i CPH.

Der var naturligvis stolthed i den danske hovedstadslufthavn over at kunne tiltrække et af verdens mest ekspansive internationale flyselskaber. Allerede halvandet år i forvejen havde Doha-baserede Qatar Airways etableret sig i CPH, hvorfor nye rejsemuligheder til især Asien havde åbnet sig.

Alligevel var det nok de færreste, der havde regnet med, at Dubai-baserede Emirates i løbet af to og et halvt år ville kunne skabe et passagergrundlag til at positionere sig med den største interkontinentale rute fra Københavns Lufthavn.

Selvom Norwegian flyver en gang ugentligt i vinterhalvåret til ørkenemiratet, er det Emirates der næste alene repræsenterer den kvarte million flypassagerer, der i 2013 rejste frem og tilbage til Dubai. Med en passagervækst på 21,8 procent i 2013 kombineret med sæsonlukningen af SAS-ruten til Bangkok, lykkedes det Emirates at placere Dubai som den største interkontinentale destination fra CPH foran Newark og Bangkok.

Med den massive Emirates-vækst er der stor sandsynlighed for, at Københavns Lufthavn i løbet af kort tid kan sikre sig en dobbelt daglig forbindelse til Dubai. Dette ruteudviklingsmønster er nemlig set i andre store europæiske lufthavne.

”I vores optik er der grundlag for mere kapacitet på både Bangkok og Dubai ikke mindst i højsæsonen, og vi har talt potentialet igennem med flere forskellige flyselskaber. Det siger sig selv, at vi løbende diskuterer muligheden for dobbelt daglige afgange med både Thai Airways og Emirates, men der er naturligvis også andre selskaber, der kunne være interesserede i Bangkok på sigt,“ siger pressechef Søren Hedegaard Nielsen fra Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk.

15 største interkontinentale destinationer fra CPH

Nr. Destination 2013 2012 Ændring Ændring pct.
1. Dubai 249.482 204.864 44.618 21,8 %
2. Newark (New York) 219.880 229.774 -9.894 -4,3 %
3. Bangkok 189.071 372.069 -182.998 -49,2 %
4. Doha 157.622 156.760 862 0,5 %
5. Chicago 144.868 149.994 -5.126 -3,4 %
6. Washington-Dulles 138.358 142.772 -4.414 -3,1 %
7. Beijing 135.607 139.248 -3.641 -2,6 %
8. Tokyo Narita 129.147 126.852 -2.295 -1,8 %
9. Singapore 110.752 74.884 35.868 47,9 %
10. Toronto 105.775 89.868 15.907 17,7 %
11. San Francisco 101.139 0 0
12. Shanghai 96.944 80.971 15.973 19,7 %
13. Cairo 48.050 53.762 -5.717 -10,6 %
14. Tel Aviv 44.333 22.788 21.545 94,5 %
15. New York-JFK 36.779 34.913 1.866 5,3 %

Kilde: Trafikstyrelsen

Udover Emirates har også Singapore Airlines været en af de store vindere i den interkontinentale trafikvækst fra CPH i 2013. Joint-venture samarbejdet med SAS samt udvidelsen fra tre til fem ugentlige flyafgange fra 31. marts fik passagertallet til at stige med 47,9 procent.

Fremgang havde Air Canada på ruten fra København til Toronto, hvor der i løbet af sommeren var en sæsonudvidelse med større kapacitet. Også SAS-ruten til Shanghai har haft fremgang, da 2013 repræsenterer 12 måneders trafik mod 10 måneder i 2012, da ruten startede den 1. marts.

SAS vendte den 8. april tilbage til den amerikanske vestkyst med ruten til San Francisco. Det resulterede i 101.139 passagerer i 2013, hvor der samtidig kunne konstateres en nedgang i trafikken på Chicago og Washington D.C., da disse gateways blandt andet tidligere var blevet benyttet til vestkyst-trafikken.

Tilbagegang var der også på ruten fra København til Newark, der mistede omkring 10.000 passagerer. Det er dog ikke SAS, der har ansvaret for det passagertab. Det skyldes, at United i august måned 2012 lukkede sin rute fra København til Newark. SAS valgte tværtimod i 2013 at øge fra syv til 11 ugentlige frekvenser, hvorfor selskabet har haft vækst til Newark i 2013.