MD-83 fra Allegiant Air (Foto: Josh Beasley | Creative Commons 2.0)

For dyrt at bruge gamle SAS-fly

Amerikanske Allegiant Air, der har over 25 ældre MD-80 fly fra SAS i drift, har et faldende overskud efter stigende brændstofpriser og nedskrivninger på flyene.

Det amerikanske lavprisflyselskab Allegiant Air har i dag 89 fly i flåden. Af disse er alene 32 fly af typen McDonnell Douglas MD-83, der har en gennemsnitsalder på 28 år, og hvor hovedparten tidligere har været beskæftiget hos SAS.

Den kendsgerning koster flyselskabet mange penge. For ikke alene har brændstofpriserne i 2017 været stigende, men det har også været nødvendigt at foretage nedskrivninger på de aldrende fly til et samlet beløb på 35 millioner dollars, hvilket svarer til 210 millioner danske kroner.

Det viser den seneste kvartalsmeddelelse fra det Las Vegas-baserede Allegiant Travel Company, der er moderselskab for lavprisflyselskabet. I 2017, der var et af de bedste år for luftfarten i dette årtusinde, faldt driftsresultatet som konsekvens heraf med 11,2 procent fra 219,6 til 194,9 millioner dollars – eller næsten 1,2 milliarder kroner.

Ingen MD-80 efter 2018
Men der er håb forude for Allegiant Air, idet selskabet er i gang med at tage levering af nye Airbus A320 samtidig med, at MD-flyene skal udfases i løbet af 2018.

“Vores overgang til en Airbus-flåde ved årets udgang (2018, red.) skrider frem efter planen. Denne tilbagevenden til en enhedsflåde vil give os mulighed for at opretholde den smidighed, hvor vi tidligere har demonstreret, at vi kan reagere både på økonomiske og konkurrencemæssige forandringer,” udtaler koncernchef Maurice J. Gallagher fra Allegiant Travel Company i en pressemeddelelse.

Ved udgangen af 2017 blev tre MD-80´ere sendt på pension, hvilket bragte antallet af de aldrende fly ned på 32 MD-82 og fem MD-88. I første kvartal af 2017 vil yderligere fem af de tidligere SAS-fly forsvinde fra det amerikanske flyselskabs flåde efterfulgt af fem i andet kvartal, otte i tredje kvartal, og ved udgangen af 2018 vil de sidste 19 MD-80´ere være taget ud af flåden.

Dermed vil Allegiant Airs flåde ved udgangen af 2018 bestå af 32 Airbus A319 samt 50 A320´ere, hvilket er henholdsvis 10 flere A319 og 20 flere A320 i forhold til slutningen af 2017.

28 gammelt SAS-fly hos Allegiant
Det ældste af de tidligere SAS-fly hos Allegiant Air er N429NV, der oprindeligt blev leveret til SAS i december 1985 som Assur Viking med registreringen SE-DFT. Dette fly overtog Allegiant Air i 2010, da SAS tog beslutning om at trække de mange “Mad Dogs” ud af flåden.

I 2010 solgte SAS 18 MD-80 fly til Allegiant Air, og 13 af disse blev sat i drift, mens fem blev brugt til reservedele. I 2011 blev yderligere 13 MD-80´ere sendt afsted fra Skandinavien til det amerikanske lavprisflyselskab, der erhvervede de gamle fly for blot 140 millioner svenske kroner. Samlet er 44 fly fra SAS blevet overtaget af Sunrise Asset Management, der er en del af Allegiant-koncernen.

At MD´erne fik kælenavnet Mad Dogs hænger angiveligt sammen med, at MD-forkortelsen er den samme som en berømt og billig amerikansk vin, der hedder MD 20/20 og som almindeligvis er kendt som Mad Dog 20/20. Det er en vin, der giver en god virkning for billige penge og for folk, der kan lidt at holde flasken i papirsposen, mens de drikker af den på vej ud af den lokale drugstore.

Gennem tiden har SAS-flåden inkluderet 84 MD-80-fly af typerne MD-81/82/83/87, og det gjorde på et tidspunkt SAS til en af Europas største operatører af denne flytype. Af de 84 fly er to blevet afskrevet efter ulykker.

 

Relaterede artikler:

Sidste SAS MD-80´ere skrottes om 18 måneder

Vemod og glæde ved MD-80-farvel

MD-80-rejsende: ‘Det er som at komme hjem!’

Farvel til den sidste ’rigtige’ flyvemaskine

SAS-fly i Arizonas ørken