MD-80-rejsende: ‘Det er som at komme hjem!’

Gustav Jeppesen og Peter Wallengren har begge fløjet et utal af gange med MD-80’eren hos SAS. CHECK-IN.dk har talt med dem og bringer i dag det andet af to portrætter om ”klassikeren” fra SAS-flåden set med passagerøjne.

Som hyppigt rejsende med SAS er chancen for at have fløjet ombord på et MD-80-fly uundgåelig. Flyet har fløjet SAS’ Europar-ruter tynde i de sidste 28 år og iblandt rejsende gives der både udtryk for glæde og vemod over, at flyet på lørdag forlader SAS-flåden.

Gustav Jeppesen og Peter Wallengren har begge tilbragt mange timer ombord på MD-80 som passagerer, både som erhvervsrejsende og som privatrejsende. Gustav Jeppesen, der er partner i rådgivningsfirmaet Deloitte, fortæller, at der på mange måder er tale om en unik flytype, som har været populær blandt mange rejsende, men han kender også flyets mindre populære sider.

”Ombord på MD-80 har man oplevelsen af at glide igennem luften – vel at mærke når du sidder i den forreste halvdel af kabinen. Du hører næsten ikke motorerne,” forklarer Gustav Jeppesen med henvisning til MD-80’erens hækmotorer.

Netop placeringen af MD-80’erens motorer er uden tvivl en væsentlig kilde til den store uenighed om komforten ombord på flyet. Har man som økonomiklasserejsende indkasseret et sæde på bagerste række er støjen næsten ubærlig. Gustav Jeppesen beskriver lydniveauet med følgende anekdote:

”Jeg har prøvet at sidde på den næst-bagerste række i en MD-80’er på vej på ferie med min familie. Under turen prøvede jeg at læse en bog for mine børn, men det larmede så meget, at jeg tilsvarende blev nødt til at læse meget højt for at mine børn kunne høre. Det blev dog for meget for andre rejsende, som bad mig om at tie stille.”

Charmen ved de bagerste rækker
Spørger man Peter Wallengren, der er promoter i Wallengren Music & Theatre Management, er motorerne i bag dog nærmere en del af charmen end et komfortkompromis, som MD-80’erens hækmotorer gerne bliver udskældt for at være.

”Kabineindretningen og motorerne i bag er det, som er med til at gøre flyet charmende at rejse med. Det minder lidt om Caravellen,” beskriver Peter Wallengren og tilføjer:

”MD-80’eren er for mig et klassisk fly, der ikke er en standardvare, som mange fly i dag kan ligne.”

På det ydre er det t-halen, hækmotorerne og vingeprofilen, der giver flyet et distinktivt udseende, imens det i kabinen blandt andet er placeringen af flyets køkken, som får MD-80’eren til at skille sig ud. Flykøkkenet er nemlig placeret inde i passagerkabinen foran de to bagerste rækker i flyets venstre side. Placeringen af køkkenet inde i passagerkabinen betyder, at passagererne på række 28 og 29 kan følge med i kabinepersonalets arbejde, og ifølge Peter Wallengren har dette en enkelt gang resulteret i lidt ekstra god betjening.

”Jeg husker engang, hvor jeg fløj til Paris på en erhvervsrejse sammen med Gustav. Vi var havnet på række 28 ud for køkkenet og under start faldt vi i snak med stewardessen – vældig hyggeligt – og vi må have været i godt selskab, for efter vi var kommet i luften, og kabinebetjeningen begyndte, sprang hun af sted og kom tilbage med champagne til os begge – uden nogen videre forklaring.”

Bedre sæder
Imidlertid er det ikke køkkenet, der er den største indretningsmæssige forskel på MD-80’eren og de Airbus og Boeing-fly, der har afløst MD-80’eren i SAS-regi. Sædeindretningen er nemlig på grund af MD-80’erens smalle flykrop indrettet med en 2+3-konfiguration modsat A320’eren og 737’erens 3+3.

Dette er ifølge både Peter Wallengren og Gustav Jeppesen en stor fordel, da det dels giver færre af de upopulære midtersæder, og dels giver muligheden for at sidde to og to ”alene”.

Gustav Jeppesen mener også, at sæderne på MD-80’eren er bedre.

”Man sidder en smule lavere, og det betyder, at man ikke oplever på samme måde som i nyere fly at sidde sammen med 150 andre rejsende – tilmed er stolene langt bedre sammenlignet med de letvægtsstole, som findes i nyere fly,” pointerer Gustav Jeppesen og tilføjer til slut:

”Selvom den særlige aura over at flyve er forsvundet for længe siden – føler jeg alligevel, at man ’kommer hjem’, når man træder ind i en MD-80’er fra SAS.”