Eastern Airlines kan komme i luften igen

En ny udgave af det amerikanske flyselskab Eastern Airlines har udsigt til at komme i luften i 2014. Selskabet bestilte i sidste uge 20 nye Boeing-fly.

Lørdag den 19. januar 1991 stoppede Eastern Air Lines samtlige flyvninger ved midnatstid. Det gloværdige amerikanske flyselskab måtte opgive at flyve videre, da kassen var tom, og derfor blev der foretaget en økonomisk nødlanding, der øjeblikkeligt betød et farvel til 5.000 ud af 18.000 ansatte.

Allerede to år forinden var Eastern Airlines kommet under den særlige konkursbeskyttelse under den amerikanske Chapter 11-lovgivning, men det lykkedes ikke for kurator at sikre en fremtid for flyselskabet.

Det var Operation Ørkenstorm under den første golfkrig, der for alvor kvalte Eastern Air Lines. Luftoffensiven var igangsat blot to dage før konkursen, og etableringen af den amerikansk ledede koalition, der skulle fordrive Saddam Hussein fra Kuwait, betød opbremsning i rejseaktiviteterne fra mange amerikanske virksomheder samt en markant stigning i brændstofpriserne. Det var mere end Eastern Air Lines kunne holde til.

Nu er der imidlertid noget der tyder på, at flyselskabet kan være på vej i luften igen. De immaterielle rettigheder til produktnavnet blev nemlig i 2009 købt af en investorgruppe, der vil have det hæderkronede navn tilbage på vingerne.

I sidste uge kunne Eastern Air Lines således afgive ordre på 10 nye Boeing 737-800 fly samt en option på 10 fly af typen Boeing 737MAX. Det er planen et etablere charter- og wetlease aktiviteter fra Miami International Airport i slutningen af året.

I slutningen af januar måned har investorgruppen indgivet en ansøgning til de amerikanske luftfartsmyndigheder med ønsket om at erhverve en driftstilladelse. Det vurderes dog fra kilder i branchen, at en tilladelse kan trække ud i årevis, såfremt folkene bag det nye Eastern Air Lines ikke kan opfylde den lange række at krav der stilles for at drive passagerluftfart i USA.

Pan Am kom ikke i luften
Eastern Air Lines er et af de mange amerikanske flyselskaber, der har måttet lade livet i nyere tid som følge af de strukturelle forandringer i markedet. Andre er blevet solgt eller fusioneret ind i nye sammenhænge, således at American, Delta og United er de tre eneste tilbageværende af tidligere tiders ikoniske flyselskaber.

Væk er navne som Braniff International, National Airlines, Northwest Airlines, Trans World Airlines og Pan American World Airways.

Netop Pan American har også forsøgt at komme i luften igen, men planerne kuldsejlede for 10 dage siden, hvilket var det fjerde forsøg på genetablering siden konkursen i januar 1991. Gennem Pan American Airways Global Holdings var der planer om at sende fly på vingerne fra Atlanta i løbet af tredje eller fjerde kvartal af 2014.

Planere forblev dog uforløste, idet man måtte kaste håndklædet i ringen, før der var kommet fly på vingerne. Det var problemer med certificeringer og godkendelser, der fik Pan American Airways Global til at indstille sine aktiviteter ved midnatstid den 9. maj.