(Foto: Morten Lund Madsen)

EasyJet tilfreds med ny takstaftale i CPH

Det britiske lavprisflyselskab easyJet er det tredjestørste flyselskab i Københavns Lufthavn, hvorfor selskabet for første gang sad med omkring bordet ved forhandlingerne om den nye takstaftale i CPH.

Den nye takstaftale i Københavns Lufthavn træder i kraft den 1. april 2015. Aftalen er blevet til i samarbejde med de flyselskaber, der hyppigst er gæster i lufthavnen.

Det er således lufthavnens tre største kunder, henholdsvis SAS, Norwegian og easyJet, der har været inviteret med til forhandlingerne sammen med baseselskaberne Jet Time, Thomas Cook of Scandinavia samt Primera Air.

Det var således første gang, at det britiske lavprisflyselskab easyJet var med ved forhandlingerne, da selskabet ikke var blandt de tre største i den danske hovedstadslufthavn, da den nugældende fireårige aftale blev forhandlet tilbage i 2010. Dengang var Cimber Sterling den tredjestørste operatør i Københavns Lufthavn.

Hos easyJet er man grundlæggende tilfreds med udfaldet af takstforhandlingerne. Selvom SAS og Norwegian har forbedret transfermulighederne for deres passagerer, generer det ikke easyJet, da selskabet satser på point-to-point trafik frem for transfertrafik.

“Vores forretningsmodel er point-to-point, hvor vi satser på at forbinde større europæiske byer med hinanden. Det er ikke vores strategi at tilbyde transfer til de danske indenrigsruter,“ siger easyJets´s regionale chef for Danmark, Holland, Portugal og Spanien, Javier Gandara, til CHECK-IN.dk.

Overordnet set er easyJet tilfreds med den nye takstaftale, selvom selskabet mener, at de burde betale mindre gennem en større difference til det beløb, som de øvrige flyselskaber fremover skal betale. EasyJet har en reduceret takst i Københavns Lufthavn, da selskabet benytter Go-lavprisfingeren og dermed skal leve op til nogle operationelle krav for at kunne opnå takstrabatten.

Ingen aktuelle planer om base
Selvom easyJet støt og roligt har øget passagertallet i Københavns Lufthavn til omkring 1,6 mio. årlige passagerer, så er der ikke umiddelbart planer om at etablere en base i lufthavnen.

EasyJet annoncerede tidligere på sommeren, at man til vintertrafikprogrammet åbner en base i Hamburg Airport, mens Amsterdam-Schiphol kommer til som baselufthavn næste forår. Dermed rykker man længere nordpå i det kontinentale Europa med baseaktiviteter.

“Det er passagerudviklingen og potentialet, der er afgørende for beslutning om baser. Det handler ikke om geografi. Vi har fløjet til Københavns Lufthavn i mange år og har nået 1,6 mio. passagerer om året, selvom vi ikke har en base,“ siger Javier Gandara.

Han fremhæver, at man i dag har et fly, der har natstop i CPH, således at man kan flyve tidligt til London-Gatwick hver morgen.

“Vi har et meget stærkt ruteudbud ud af Københavns Lufthavn, hvor optageområdet er ganske betydeligt. Vores ruter er derfor ikke alene møntet på det danske marked, da der er også mange rejsende fra især Sydsverige, der rejser ud af Københavns Lufthavn, hvortil de ankommer med andre transportmidler end fly,“ understreger easyJet-chefen.