Lavprisflyselskab udfordrer SAS på Hamborg-rute

SAS får konkurrence på flyruten mellem København og Hamborg, når easyJet fra marts næste år vil flyve dagligt på ruten.

København bliver en af de destinationer, som det britiske lavprisselskab easyJet vil flyve til fra sin nye base i Hamborg, hvor selskabet stationerer tre Airbus A319-fly.

Fra 31. marts 2014planlægger easyJet at flyve en gang dagligt alle ugens syv dage. Alle dage undtagen lørdag kommerflyet til at afgå fra Hamborg kl. 19.45 og ankomme til København kl. 20.45. Efter at have sat passagerer af og taget nye på foran Københavns Lufthavns særlige lavprisfinger, CPH GO, sætter flyet kl. 21.15 næsen tilbage mod Hamborg, hvor det lander kl. 22.15. Flyet letter fra København 20 minutter efter SAS’ sidste flyvning til Hamborg. Om lørdagen flyvesfra Hamborg kl. 12.55.

”Både Hamborg og København er centre for handel, finansiering og især shipping, og vi er derfor særligt glade for at kunne forbinde netop disse to byer. Samtidig kan vi se, at danskerne virkelig har fået øjnene op for Hamborg som storby-destination. I 2012 havde danskerne i alt 237.203 overnatninger i Hamborg, og vi forventer at vores rute vil føre til yderlige vækst i turismen,” siger William Vet, kommerciel chef for easyJet i Danmark.

Københavner-ruten bliver én af mange rotationer som easyJet-flyet kommer til at lave på en dag. I og med at der er tale om en aftenrotation, er risikoen for forsinkelser større, da forsinkelser kan have hobet sig op i løbet af dagen når flyet har fløjet frem og tilbage mellem Hamborg og en række destinationer i Europa.

Korteste ruter
Med den nye rute går easyJet direkte ind på en af SAS’ vigtige feederruter ind til det skandinaviske selskabs trafikknudepunkt i København. SAS vil dog stadig dominerer ruten med hele fem daglige returflyvninger på hverdage. Hamborg-ruten bliver en af easyJets korteste ruter fra København, da flyvetiden er omtrent den samme som til Berlin hvortil easyJet flyver i dag.

EasyJet understreger med den nye rute sin strategi om at satse på andet end leisureruter til det varme Sydeuropa. Selskabet vil være en paneuropæisk spiller, der også flyver fra punkt til punkt i Nordeuropa og fokuserer på både ferie- og forretningsrejsende. Desuden går selskabet bevidst efter at flyve til storbyer og storbyernes normale hovedlufthavne, hvorimod ærkerivalen Ryanair har den helt modsatte strategi. Her handler det ofte om at flyve til så små og perifære lufthavne som muligt.

Sidste gang
Nyheden om ruteåbningen kommer få dage efter at CHECK-IN.dk kunne fortælle, at easyJet den 8. april næste år flyver sidste gang på sin rute mellem København og Lissabon.

Basen i Hamborg bliver easyJet’s base nummer 23 og selskabet åbner i alt 15 nye ruter fra Hamborg, hvilket er mere end en fordoblingi forhold tildet nuværende antalruter.