Foto: Denis Fedorko

Emiraterne og Rusland i fælles flyprojekt

Et samarbejde mellem De Forenede Arabiske Emirater og Rusland om at producere et kortdistancefly med plads til 250 passagerer kan være på vej.

Airbus og Boeing er dominerende inden for produktion af civile fly, men de to flyproducenter kan med tiden se frem til øget konkurrence.

Et nyt samarbejde kan nemlig være undervejs mellem Rusland og De Forende Arabiske Emirater, der i forbindelse med det igangværende Dubai Air Show har luftet planer om en fælles produktion af civile mellemdistancefly med mulig base i Mellemøsten.

”Vi vil oprette en arbejdsgruppe for at diskutere det yderligere. Kronprinsen i Abu Dhabi udtrykte sit ønske om at begynde produktionen af MC-21-400,” siger Sergey Chemezov, der er administrerende direktør i den russiske industrivirksomhed Rostec, til nyhedsbureauet Reuters.

”Mellemøsten/Nordafrika-regionen er vigtig for os, da den tegner sig for omkring 48 procent af vores samlede salg, både civilt og militært.”

Samarbejdet vil blive baseret på Ruslands nye mellemdistancefly af typen MC-21-400 med plads til 250 passagerer, og det er en model i Irkut Corporations familie af MC-21-fly. Flyet vil blive konkurrencedygtigt med tilsvarende Airbus A320 og Boeing 737.

Russisk samarbejde med Kina
MC-21-300 blev kørt ud af fabriksbygningen den 8. juni 2016 og havde sin første flyvning denne 28. maj i år. Flyet vil efter planen blive sat i kommerciel drift fra 2019. Både MC-21-200 og MC-21-300 er undervejs med plads til henholdsvis 132 og 163 passagerer i en to-klasses konfiguration. Eller henholdsvis 165 og 211, hvis kapaciteten bliver maksimeret. Og snart kan den tredje variant, MC-21-400, således være på vej.

Rusland har også gang i et samarbejde med Kina, der indebærer planer om at producere et langdistancefly – CR929 – i forening med den kinesiske flyfabrikant Commercial Aircraft Corporation of China (Comac). Dette samarbejde har fået navnet China-Russia Commercial Aircraft International Co. (Craic).

CR929-modellen vil efter planen få plads til 280 passagerer og have en rækkevidde på 12.000 kilometer, hvilket gør den sammenlignelig med blandt andet Boeings 787 Dreamliner.

Comac er i øjeblikket i gang med at testflyve sit C919-passagerfly, der er tænkt til at blive konkurrent til Airbus’ 320-serie og Boeings 737-familie. Når flyet – efter længere forsinkelse – kommer i kommerciel drift fra tidligst år 2020, vil Kina samtidig indlede sin æra som en global civil luftfartsoperatør. C919-flyet vil få plads til mellem 156 og 174 passagerer.

 

Relaterede artikler:

Første flyvning for nyt russisk superfly

Russisk superfly skal konkurrere med Airbus og Boeing

Kinesisk superfly på vingerne for tredje gang

Verdens største lufthavn åbner om to år

Kina skriver luftfartshistorie