MC -21-300 under den første testflyvning ved Irkutsk (Foto: Andrey Zakharenko)

Første flyvning for nyt russisk superfly

Det russiske MC-21 fly gennemførte søndag den første testflyvning blot tre uger efter, at kineserne foretog første flyvning med Comac C919-flyet.

Irkutsk MC-21 er navnet på et russisk mellemdistancefly, der længe har været under udvikling hos Irkut Corporation og Jakolev Design Bureau, der er en del af den russiske flyproducent United Aircraft Corporation (UAC).

Flyet, der kan blive en udfordrer til Boeing 737 og Airbus A320, gennemførte søndag den første testflyvning nogensinde. Det skete i Irkutsk i den centrale del af Sibirien. Testflyvningen foregik med et af de to prototyper af MC 21-300, der indtil videre er blevet bygget, og den russiske flyproducent udtaler i en pressemeddelelse, at  testflyvningen forløb tilfredsstillende.

Flyvningen varede i 30 minutter ved en højde på 1.000 meter og en hastighed på 300 km/t, og det var især flyets stabilitet og kontrol, der blev undersøgt. Herudover blev der simuleret en anflyvning til landing.

“I dag er en historisk dag for vores personale og hele det store team, der har arbejdet med at udvikle MC-21 flyet. Vi har udstyret flyet med de mest avancerede tekniske løsninger for at skabe ekstra komfort for passagererne og attraktive økonomiske forhold for flyselskaberne. Det glæder mig at konstatere, at jomfruflyvningen er blevet gennemført med succes. Jeg lykønsker alle deltagere i projektet,” siger Oleg Demchenko, der er koncernchef hos Irkut Corporation.

Koster en tredjedel
MC-21-300, kan indrettes til mellem 163 og 211 passagerer og kan blive en alvorlig udfordrer for verdens to ledende flyproducenter, henholdsvis amerikanske Boeing Commercial Airplanes og europæiske Airbus Commercial Aircraft.

Ifølge UAC vil det nye russiske passagerfly være omkring 15 procent lettere og have 20 procent lavere driftsomkostninger samt 15 procent mindre brændstofforbrug end Airbus A320ceo. Prisen ventes at blive på omkring 35 mio. dollar, hvilket er næsten en tredjedel af de 99 mio. dollars (658 mio. kroner, red.) som den europæiske konkurrent har prissat A320´eren til i 2017.

Flyet har den bredeste krop blandt samtlige narrowbody fly, hvilket vil give ekstra plads til passagererne samt mere plads for kabinepersonalet i midtergangen.

Første fly i drift i 2019
At det er lykkedes at fremstille et fly, der måske på sigt kan udfordre amerikanske og europæiske flyproducenter, skyldes en håndsrækning fra vestlige virksomheder. Således er det Pratt & Whitney motorer af typen PW1400G, som de nye russiske fly vil blive udstyret med. Forsynings- og kontrolsystemer kommer fra henholdsvis Hamilton Sundstand og Goodrich, mens Rockwell Collins, Avionika og californiske Zodiac Aerospace også har leverancer til MC-21 flyet.

Ifølge den russiske flyproducent er der en bekræftet ordrebog på 175 fly, hvoraf Aeroflot alene skal have leveret 50 fly af typen. Det ventes, at Aeroflot kan få leveret de første tre fly i slutningen af 2019.

Russisk luftfart kan med MC-21 få sit egentlige internationale gennembrud. Flyet, der er udset til at være en afløser for de ældre Tupolev Tu-154 og Tupolev Tu-204/214, kan udgøre et eksportpotentiale, hvis de amerikanske og europæiske luftfartsmyndigheder godkender flyet. Siden 2011 har Sukhoi Superjet SSJ100-flyet været i drift, og der flyver i dag fem fly af denne type hos den irske SAS-partner CityJet, ligesom blandt andet Aeroflot samt mexicanske Interjet og schweiziske Comlux også har flyet i drift.

Den russiske testflyvning kommer blot tre uger efter, at Kinas skrev luftfartshistorie, da det Shanghai-producerede Comac C919 passagerfly gennemførte den første flyvning. Både MC-21 og Comac C919 vil begge være udfordrere til mellemdistanceflyene fra Airbus og Boeing.

 

Relaterede artikler:

Kina skriver luftfartshistorie

Metaltræthed i nyt russisk jetfly

Russisk superfly skal konkurrere med Airbus og Boeing

Første kinesiske regionaljet på vingerne i februar

CityJet modtager første russiske fly