Emirates får nej til atlant-flyvninger

En italiensk domstol har nedlagt forbud mod Emirates’ flyvninger fra Milano til New York. CPH og andre europæiske lufthavne drømmer om at få lignende Emirates-ruter mellem Europa og USA.

Emirates vil gerne. Lufthavnene vil hellere end gerne. Passagererne vil gerne, da det giver mere konkurrence og lavere priser. Og luftfartsmyndighederne har givet lov. Men nu vil en italiensk domstol ikke længere være med til at Mellemøsten-selskabet Emirates flyver passagerer mellem Europa og USA i direkte konkurrence med europæiske og amerikanske flyselskaber.

Siden oktober har Dubai-selskabet ladet en af sine tre daglige flyvninger fra Dubai til Milano Malpensa fortsætte videre til New Yorks JFK-lufthavn. Ikke med passagerer fra Dubai, men med nye passagerer fra det norditalienske finans- og modecenter.

Men i sidste uge afgjorde en domstol i Rom, at det er i strid med reglerne, da Emirates hverken er hjemmehørende i EU eller i USA. Og derfor må selskabet ikke flyve ruteflyvning mellem de to regioner.

Emirates entré på ruten har øget antallet af passagerer på ruten med 65 procent. Det har samtidig presset priserne ned. Den nye konkurrence har man ikke været tilfreds med hos italienske Alitalia, der også flyver på ruten. I dag har Emirates større ugentlig kapacitet på ruten end Alitalia. Derfor lagde den italienske luftfartsorganisationAssaereo sag an mod de italienske luftfartsmyndigheder, som er dem, der gav Emirates lov til at åbne ruten mellem Milano og New York.

Emirates overvejer nu om de skal anke dommen til en højere retsinstans i Italien.

Tilbud fra Danmark
Det stenrige selskab fra De Forenede Arabiske Emirater har luftet planer om atlant-flyvninger fra andre europæiske lufthavne i forlængelse af selskabets flyvninger fra Dubai. I et interview med Wall Street Journal i marts fortalte Emirates’ topchef, Tim Clark, hvordan lufthavne fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland og Spanien har henvendt sig til selskabet med tilbud om at være udgangspunkt for en ny atlant-rute.

For Danmarks vedkommende er der med meget stor sandsynlighed tale om Københavns Lufthavn, der i dag har en daglig Emirates-forbindelse til Dubai. Desuden flyver selskabet fragtflyvninger fra København til Chicago.

Det har tidligere været fremme, at Emirates så på muligheden for at flyve mellem København og Seattle på USA’s vestkyst. En rute som SAS lukkede for nogle år siden.