CityJet benytter Sukhoi Superjet SSJ100 (Foto: CityJet)

Endnu et underskud fra største SAS-leverandør

Den største eksterne wet lease-operatør for SAS kom ud af 2015 med et underskud, men tror på at netop wet lease-operationer vil sikre sorte tal i 2016.

Det irske flyselskab CityJet er den største eksterne wet lease-operatør for SAS. Og netop konkrakten med SAS er en af de elementer, som får selskabets ledelse til at tro på, at CityJet kommer markant bedre ud af 2016 end af 2015 rent regnskabsmæssigt.

2015-regnskabet viser nemlig et driftstab på 10 mio. pund svarende til omkring 90 mio. kroner. Det var markant bedre end 2014-resultatet med et tab på 30,6 mio. pund. – svarende til omkring 270 mio. kroner.

CityJet’s omsætning blev reduceret fra 179,8 mio. pund i 2014 til 165,1 mio. pund i 2015 som et klart resultat af, at CityJet fortsætter med at strømline sin forretning efter at selskabet i 2014 blev solgt fra af Air France og siden har stået på egne ben med det oprindelige stifter Pat Byrne i spidsen.

Omforme virksomheden
Strømliningen omfattede væsentlige ændringer i CityJets netværk og kommercielle strategi og et stort reorganiseringsprogram, der skulle gøre CityJet i stand til at klare sig som selvstændigt flyselskab.

“Disse resultater viser klart CityJets styrkede position, og vi fortsætter med at omforme virksomheden til et rentabelt og bæredygtigt luftfartsselskab. I 2015 såede vi kimen til denne omstrukturering ved at bestille nye fly, erhverve et flyselskab i Finland og sikre langsigtede wet lease-kontrakter til at minimere risikoen fra et volatilt luftfartsmarked,” siger bestyrelsesformand Pat Byrne.

I dag opererer CityJet sine egne flyvninger med London City-lufthavnen som omdrejningspunkt. Derudover er selskabet fast wet lease-operatør af fly for både SAS og Air France.

Bundet op på wet lease
De gode takter fortsætter i 2016.

”2015-resultaterne viser, at vi er på rette vej til at levere resultater. Vi er i øjeblikket vidne til et 2016, hvor omsætningen er 30 procent højere end 2015. Vi har taget levering af otte nye CRJ900 jetfly, som vi opererer for SAS, med yderligere fire CRJ900-fly på vej til marts næste år. Vi tog også desuden i mod de første tre nye Superjet SSJ100-fly fra en ordre på 15, som vi med succes skal have ind på charter- og wet lease-markedet,” forklarer Pat Byrne.

I dag har CityJet 50 procent af sin flyflåde bundet op på wet lease-operationer for andre luftfartsselskaber. Det er en stigning fra 30 procent i 2015 og skyldes især SAS-operationen. CityJet har 26 fly med yderligere ni fly på vej i 2017. Dette står i kontrast til en flyflåde på 17 ved udgangen af 2015.

City Jet dag beskæftiger over 900 medarbejdere, hvilket er en stigning på 80 procent i forhold til 2015. De er stationeret på baser i lufthavne i Amsterdam, Dublin, London, Stockholm, Paris og Helsinki.

 

 

Relaterede artikler:

CityJet får pris for at vinde SAS-kontrakt

CityJet åbner base i London-lufthavn

SAS klar til flere underleverandør-flyvninger