Estonians partnere også i problemer

Det er ikke kun Estonian Air, der har kvaler. Det samme har de to flyselskaber, som den estiske stat regner med skal opretholde noget af Estonians trafikprogram.

Når man er vanskeligheder, så er det godt at have gode venner til at hjælpe en. Sådan er det også inden for luftfart. Som CHECK-IN.dk kunne fortælle i sidste uge, så forbereder estiske Estonian Air sig lige nu på en konkurs, når EU-Kommissionen inden for få dage kommer med en afgørelse i sagen omkring Estonian Air, der angiveligt har modtaget ulovlig statsstøtte siden 2009. Det estiske flyselskab har tre gange fået kapitaltilførsler til en samlet værdi af 57 mio. euro, eller godt 425 mio. danske kroner.

Noget tyder på, at afgørelsen i EU ikke falder ud til det estiske flyselskabs fordel, og derfor er den estiske stat i samarbejde med Estonian Air i gang med at sikre nogle af selskabets aktiviteter. En negativ afgørelse i EU vil medføre krav om tilbagebetaling af de 425 mio. kroner, hvilket definitivt vil koste flyselskabet livet.

Turbo på frasalg
Estlands regering har derfor oprettet selskabet Nordic Aviation Group, og dette selskab er klar til at overtage sunde aktiviteter i det estiske flyselskab. En af disse aktiviteter er den nye rute mellem Örebro og København, der er en kontraktflyvning for Örebro-regionen på en treårig aftale. Ruten startede mandag den 26. oktober.

Hvis Estonian Air må lukke og slukke, så overtager Nordic Aviation Group betjeningen af ruten og får det slovenske Star Alliance-medlem Adria Airways til at stå for operationen. Paradoksalt nok, så er Adria Airways selv heller ikke i den bedste forfatning.

Bestyrelsen i Adria Airways har nemlig indkaldt til ekstraordinær generalforsamling i selskabet den 23. november. Inden da skal der gerne rejses over 60 mio. kroner i ny frisk kapital fra eksisterende og nye investorer. Samtidig har den slovenske stat sat turbo på bestræbelserne om at få privatiseret selskabet ved at frasælger den ejerandel på over 91 procent, som den slovenske stat sidder på.

Et lille halmstrå
Adria Airways er ikke den eneste af Estonians hjælpere, der selv har det svært. Estonian Air og østrigske InterSky har netop indgået en aftale om, at InterSky skal operere et af sine Dash 8-300 turbopropfly fra den 8. november frem til 6. december. Flyet skal først og fremmest bruges til at opretholde ruten mellem Tallinn og Oslo.

Som CHECK-IN.dk kunne berette i sidste uge, så er InterSky selv i vanskeligheder og risikerer at miste sin driftstilladelse i denne uge, medmindre den nuværende ejer, tyske Intro Aviation, eller en ny ejer skyder frisk kapital ind i selskabet.

Adria Airways og InterSky kommer sandsynligvis Estonian Air og den estiske stat til hjælp, da det er et lille halmstrå for dem selv at klamre sig til. Muligheden for at få en lille hårdttiltrængt ekstraindtægt. Med den estiske stat i ryggen, så er det nok mere sandsynligt, at selskaberne får betaling for deres ydelser, end hvis det var Estonian Air selv, de skulle flyve for.