Etihad-datter flyver udenom Danmark

Etihads schweiziske feederselskab, Etihad Regional, åbner 19 nye ruter fra Geneve. København er ikke iblandt.

Luftfartsselskabet Etihad fra De Forenede Arabiske Emirater har mere end travlt med at organisere det netværk af europæiske flyselskaber, som selskabet ejer andele i. Mandag i sidste uge var Etihad og airberlin, som Etihad ejer knap 30 procent af, værter ved et stort pressearrangement i Berlin, hvor man løftede sløret for en fælles markedsføringskampagne og fremviste et fly malet i både airberlin- og Etihad-farver.

Torsdag i samme uge var scenen så sat i Zürich i Schweiz, hvor Etihad og regionalflyselskabet Darwin Airlines præsenterede fremtidsplanerne for Darwin Airlines. Etihad købte sig ind i Darwin sidste år og har omdøbt det til Etihad Regional.

Øges med lynfart
Planerne er at udvide Etihad Regionals rutenet fra Geneve markant og bruges til at feede trafik ind til Etihads flyvninger fra Geneve til trafikknudepunktet Abu Dhabi. I dag flyver det lille schweiziske flyselskab fra Geneve til 19 destinationer. Det skal med lynfart øges i løbet af foråret til 34 destinationer.

Blandt de nye destinationer er Stuttgart, London City, Toulouse, Zagreb, Torino, Bordeaux, Graz, Marseille, Lyon og Nantes. For de flestes vedkommende destinationer, som er for små til at en direkte rute til Etihads trafikknudepunkt i Abu Dhabi vil være rentabel.

Europæisk feeder-netværk
Etihad Regional skal også arbejde tæt sammen med airberlin og Air Serbia, som Etihad sidste år købte 49 procent af. Derfor er airberlins trafikknudepunkter i Berlin og Düsseldorf samt Air Serbias knudepunkt i Beograd også nye destinationer på Etihad Regionals rutekort.

Etihad Regional er det første eksempel på, at et af de fremadstormende og stenrige golf-selskaber etablerer et egentligt feeder-netværk i Europa til at fylde flyene fra en bestemt destination op.

Darwin Airlines er det syvende flyselskab, som Etihad køber sig ind i. Etihad og de syv selskaber flyver lidt over 80 mio. passagerer om året til knap 400 destinationer ombord på mere end 500 fly.

Etihad flyver hverken til København, Oslo eller Stockholm. Selskabet er ikke medlem af en af de tre store luftfartsalliancer. Men airberlin er medlem af oneworld og Etihad indledte sidste år et omfattende samarbejde med SkyTeam-medlemmet Air France-KLM.