Etihad giver serbere en make-over

Nyt navn, nye farver og planer om nye fly er nogle af de tiltag, som Etihad har iværksat i serbiske JatAirways, som selskabet nu er medejer af.

Når Etihad Airways smider dollars på bordet og køber minoritetsejerskab i luftfartsselskaber verden over, så er det ikke blot for at læne sig tilbage og vente på at investeringen tjener sig hjem. Nej, så går selskabet ind som en særdeles aktiv medejer.

Det kan den serbiske stat skrive under på. Endnu inden aftalen om Etihad’s køb af 49 procent af Serbiens ”flag carrier” JatAirways, har parterne lanceret en storstillet rebranding af luftfartsselskabet, der blandt andet flyver til København.

Den mest synlige forandring er en navneændring og nye farver på flyene. Fremover vil selskabet således hedde Air Serbia og have en mere moderne og frisk bemaling på flyene, end det er tilfældet for JatAirways i dag.

Anskaffe egne fly
Både Etihad og Serbien har forpligtiget sig til at smide 40 mio. dollars på bordet hver til forandringerne af selskabet. Og hvis det ikke er nok, så har både Serbien og Etihad sagt ok til at kunne komme med yderligere 60 mio. dollars hver.

Pengene skal blandt andet bruges til en lyn-udskiftning af selskabets 10 Boeing 737-300 fly. De skal i første omgang erstattes af 10 mere moderne fly, som leases ind. På sigt er det planen, at selskabet skal anskaffe sine egne fly.

Hvilken flytype det ender med, har selskabet allerede givet et fingerpeg om. Ved lanceringen af det nye navn og de nye farver blev der således brugt et billede af et Airbus A319-fly i de nye farver.

Købe sig til vækst
JatAirways flyver i dag til 33 europæiske destinationer. Med codeshare-aftaler med airberlin, som Etihad også er medejer af, er det planen at booste antallet af destinationer til omkring 45. Desuden er det planen, at den daglige Etihad-flyvning til Abu Dhabi med en Airbus A319 skal suppleres med en Air Serbia-flyvning på samme rute.

Mens rivalerne fra Emirates udelukkende vokser organisk, så satser Etihad på både organisk vækst og på at købe sig til vækst. Således har Etihad købt mindretalsaktionærposter i luftfartsselskaber over hele verden. Det er så vidt forskellige steder som i Europa, Australien og på Seychellerne.