EU-Kommissionen: SAS fik ikke ulovlig statsstøtte

Der var ikke tale om ulovlig statsstøtte, da de tre skandinaviske lande i 2012 stillede en kreditfacilitet til rådighed for SAS. Det fastslår EU-Kommissionen.

EU-Kommissionen konkluderede onsdag, at den såkaldte revolverende kreditfacilitet, som Danmark, Sverige og Norge stillede til rådighed for SAS i december 2012, var etableret på markedsvilkår og derfor ikke udgjorde statsstøtte efter EU’s statsstøtteregler.
SAS har i de seneste år haft fordel af en kreditfacilitet, der blev stillet til rådighed af flere banker, og som normalt ville være udløbet i juni 2013. Bankerne afviste i november 2012 under stor dramatik at deltage i en ny kreditfacilitet, medmindre Danmark, Sverige og Norge også deltog i finansieringen. I december 2012 besluttede de tre stater at finansiere halvdelen af den nye kreditfacilitet på 3,5 mia. svenske kroner sammen med blandt andet de fleste af de banker, der havde deltaget i den gamle kreditfacilitet. Foranstaltningen knyttede sig til gennemførelsen af SAS’ nye forretningsplan.
På samme vilkår
De tre staters manøvre fik sammenslutningen af europæiske lavprisselskaber, European Low Fares Airline Association, at klage til EU-Kommissionen. I juni 2013 indledte Kommissionen derfor en tilbundsgående undersøgelse for at vurdere, om den nye kreditfacilitet var i overensstemmelse med EU’s konkurrenceregler. Ifølge disse regler udgør en offentlig støtteforanstaltning ikke statsstøtte, hvis den foregår på samme vilkår, som en privat aktør, der opererer under normale markedsvilkår, ville have accepteret.
Kommissionen fandt i sin undersøgelse, at de tre stater ikke befandt sig i den samme situation som bankerne, da de besluttede at deltage i den nye kreditfacilitet, navnlig i betragtning af de engagementer, nogle af bankerne havde i SAS ud over kreditfaciliteten.
Aldrig udnyttet
Det blev dog også fastslået, at de antagelser, der lå til grund for forretningsplanen, var solide. Planen blev gennemgået af eksterne rådgivere, som bekræftede dens troværdighed. Den dannede således et rimeligt økonomisk grundlag for staternes beslutning om at deltage i den nye kreditfacilitet. Risiciene var også begrænsede, idet den nye kreditfacilitet var omfattet af en tilstrækkelig sikkerhedsstillelse, vurderede Kommissionen.
På baggrund heraf konkluderede Kommissionen, at den nye kreditfacilitet var blevet etableret på vilkår, som en privat investor, der opererer under almindelige markedsvilkår, ville have accepteret.
Kreditfaciliteten gav ikke SAS nogen uretmæssig økonomisk fordel og udgjorde ikke statsstøtte, fastslår EU-Kommissionen. Den nye kreditfacilitet blev i øvrigt aldrig udnyttet og blev annulleret den 4. marts 2014.