SAS Airbus A340-300.

Få SAS-langruter med i ny rammeaftale

SAS fik kun to af sine syv interkontinentale CPH-ruter med i det offentliges nye 4-årige rammeaftale. Og i begge tilfælde er der kun tale om den ene halvdel af ruten.

Når offentlige ansatte i ministerier, styrelser, statslige institutioner, regioner og kommuner de næste fire år skal flyve til New York, Chicago, San Francisco og Beijing, så bliver det med stor sandsynlighed ikke ombord på de SAS-fly, som flyver direkte fra København til de fem store oversøiske destinationer. I hvert fald ikke hvis deres arbejdsgiver benytter den nye rammeaftale, som Staterne og Kommunernes Indkøb (SKI) netop har indgået med i alt 14 flyselskaber om fordelagtige rabatter på i alt 268 specifikke flyruter.

SKI har udvalgt op til tre flyselskaber på hver af de 268 flyruter ud fra hvem der har kunne tilbyde den laveste pris. SAS er blandt de tre udvalgte selskaber på en lang række ruter fra København, Billund og Aalborg til destinationer i Europa og Skandinavien. Og på mange ruter er SAS eneste udvalgte selskab – da selskabet er alene om at betjene de pågældende ruter.

Men når det kommer til de interkontinentale ruter, så er SAS den store taber. Selskabet har syv direkte oversøiske flyruter fra Københavns Lufthavn. På fire af ruterne er SAS ikke blandt de udvalgte selskaber. Hverken den ene eller den anden vej. Det drejer sig om ruterne til Chicago O’Hare, New Yorks Newark-lufthavn, San Francisco og Beijing. SAS er heller ikke udvalgt på turen fra Tokyo til København, mens SKI ikke har udvalgt flyselskaber til København – Tokyo. På flyvningerne fra Shanghai og Washington til København er SAS heller ikke blandt de flyselskaber, hvor de offentlige myndigheder kan hente gode rabatter gennem SKI-aftalen. Kun på flyvninger fra København til Shanghai og Washington kan SAS være med.

Det vil sige, at SAS kun har to af de 14 ”ben” på sine syv direkte langdistanceruter fra København med i SKI-aftalen. I stedet skal de offentligt ansatte sætte sig til rette på fly fra selskaber som Air Canada, Swiss, British Airways og Finnair, hvis de vil have de gode SKI-rabatter.

“De direkte langdistanceruter vi har, vil ofte være i prismæssig hård konkurrence med rejser med en mellemlanding, som er lavere i pris.Vi har budt med omtanke og kvalificeret os med konkurrencedygtige priser. Der, hvor vi har budt, men ikke er blevet valgt, er vi blevet mødt med en priskonkurrence, som vi åbenbart ikke har kunnet matche forsvarligt,“ siger pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen, til CHECK-IN.dk.

Separat udbud
Alle offentlige myndigheder er forpligtiget til at sende alle indkøb som overstiger en million kroner over fire år i udbud. Ministerier, styrelser, regioner og kommuner kan selv vælge at sende deres rejser i separate udbud. Men langt de fleste vælger at slippe af med udbudspligten ved at benytte SKI’s rammeaftale. Den nye rammeaftale træder i kraft 1. januar 2015 og løber de næste fire år.

Frem til årsskiftet vil rabataftalerne blive lagt ind i bookingsystemerne hos de erhvervsrejsebureauer, som har vundet udbuddene om at levere rejsebureauydelser til det offentlige. For statens vedkommende er det Carlson Wagonlit Travel. Når en offentlig ansat fra 1. januar ringer til det rejsebureau, der er tilknyttet hans/hendes myndighed, så vil rabatterne automatisk være indregnet i de priser som rejsebureaumedarbejderen får frem på skærmen.

Omvendte returbilletter
I alt 14 flyselskaber er kommet med på rammeaftalen med en eller flere ruter. Foruden SAS så er det Norwegian, LOT, Finnair, Lufthansa, Austrian Airlines, Air Canada, Swiss, Brussels Airlines, United Airlines, British Airways, Iberia, Air France og KLM.

De 14 selskaber vil samlet betjene 268 ruter. SKI havde oprindeligt udbudt 488 ruter, men har i udbudsfasen modtaget tilbud på de 268 ruter. Med de 268 ruter er der tale om næsten en fordobling af antallet af ruter i forhold til nuværende aftale, som omfatter 150 ruter.

Blandt nyskabelserne i aftalen sammenlignet med den nuværende rammeaftale er muligheden for at købe indenrigsbilletter i Norge, Storbritannien og Tyskland. Desuden bliver det muligt at købe ”omvendte returbilletter som eksempelvis London – København – London samt one way-billetter uanset hvor man er i sit rejseforløb.

Med den nye aftale er der i højere grad lagt vægt på den rene sædepris, således at bagage, mad og service er noget, som den offentligt ansatte kan tilkøbe, såfremt han/hun har behov for det.