(Foto: kolobsek, morguefile)

Få styr på reglerne for håndbagage

Trods internationale anbefalinger for standardiserede mål og vægt står det flyselskaberne frit for at bestemme reglerne selv, og det kan blive en forvirrende affære for de rejsende.

Når du skal ud at rejse, kan det være en god idé at tjekke flyselskabets regler for håndbagage, inden du rejser. Der er nemlig ingen garanti for, at reglerne er ens hos alle selskaber, og du risikerer at stå med for meget bagage.

I en undersøgelse foretaget af rejsesøgemaskinen Skyscanner fremgår det, at imens nogle selskaber sætter strenge regler for håndbagagen, giver andre de rejsende carte blanche til at tage store mængder håndbagage med ombord.

”Fra Københavns Lufthavn er der stor forskel på, hvor meget de forskellige selskaber lader dig få med ombord. Spanske Iberia er blandt de mest generøse, både hvad angår bagagestørrelse og vægt, som er ubegrænset. Britiske Thomas Cook er mere striks med en maks. vægt på fem kilo,” siger Maria Paulsen rejseekspert hos Skyscanner.

Forvirring bandt de rejsende
Den store variation i bagagereglerne er med til at skabe stor forvirring blandt de rejsende. Skyscanner har i sin undersøgelse adspurgt 2.500 rejsende om deres holdning til de brogede regler, og her svarede 89 procent, at de gerne så, at reglerne blev standardiseret.

”Forskellige regler for størrelsen og vægten af bagagen kan skabe forvirring og problemer for rejsende. Det ville være godt, hvis det blev mere enkelt for passagererne, og selskaberne var mere opmærksomme på problemstillingen, så der var mindre forvirring og ideelt set kunne findes en enkel løsning på problemet,” siger Maria Paulsen, rejseekspert hos Skyscanner.

Men selvom ens regler for håndbagage vil være dejligt for de rejsende, bliver det næppe nemt at overbevise flyselskaberne om det samme. Her bruges de fleksible bagageregler nemlig som et centralt værktøj i konkurrencen om de rejsende.

Håndbagage giver konkurrencefordele
Med lempelige regler på håndbagagen og muligheden for at lægge gebyrer på den indcheckede bagage kan flyselskaberne tilskynde de rejsende til kun at tage håndbagage med. Dermed spares både handlingafgift af bagage, flyene risikerer ikke at blive forsinket på grund af bagagen, og i sidste ende minimeres risikoen for at skulle imødekomme krav fra passagerer, der har mistet deres bagage.

Imidlertid er det ikke alle selskaber, der ønsker at tilbyde denne løsning. Nogle fokuserer i stedet for på, at de rejsende frit kan checke deres bagage ind mod, at der medbringes mindre bagage i kabinen. Et koncept, der især bruges iblandt charterselskaber.

Ligeledes har især mindre flytyper begrænset plads i kabinen, hvorfor det er nødvendigt med regler for håndbagagens størrelse.

Håndbagagen vil dog alt andet lige typisk være meget lettere end de op til 20 eller 23 kilo, som den indcheckede bagage må veje hos de fleste flyselskaber. Med mindre vægt ombord spares der brændstof. Hvis samtlige 189 rejsende i en Boeing 737-800 nøjes med ti kilo håndbagage i stedet for 20 kilo indchecket bagage reduceres flyets vægt med næsten to tons.

Selvom besparelserne på de enkelte flyvninger er små, kan det for et stort selskab med mange flyvninger om dagen betyde store besparelser. Sidste år sendte Airberlin et af sine fly på slankekur, og alt overflødigt blev fjernet. Selvom der blot blev fjernet nogle få hundrede kilo nåede man op på at kunne spare 2,5 ton brændstof om året for dette ene fly.

Flyselskab Max størrelse Max vægt
Aeroflot 55x40x20cm 10 kg
Air Berlin 55x40x20cm 8 kg (10 kg med laptop)
Air France 55x35x25cm 12 kg
Alitalia 55x35x25cm 8 kg
British Airways 56x45x25cm To tasker på i alt 46 kg
Easyjet 50x40x20cm Ubegrænset vægt
Flybe 55x40x23cm 10 kg
German Wings 55x40x20cm 8 kg
Iberia 56x45x25cm Ubegrænset vægt
Jet2 56x45x25cm 10 kg
KLM 55x35x25cm 12 kg
Lufthansa 55x40x23cm 8 kg
Norwegian 55x40x23cm 10 kg
Ryanair 55x40x20cm 10 kg
SAS 55x40x20cm 10 kg
Thomas Cook 55x40x20cm 5 kg
Transaero 55х40х20 cm 10 kg
Turkish Airlines 55x40x23cm 8 kg
Volotea 55x40x20 cm 10 kg
Vueling 55x40x20 cm 10 kg

Udarbejdet af Skyscanner

x

Læs Også

Sønderborg Lufthavn skal bruge 410 mio. kroner

Politikerne i Sønderborg Kommune skal i 2018 tage stilling til en investerings- og tilskudsplan for den lokale lufthavn til et samlet beløb på 410 millioner kroner frem til 2035.

DAT og Emirates i samarbejde

Danish Air Transport har indledt et samarbejde med Emirates, der skal gøre det lettere at rejse fra Bornholm og Midtjylland og videre ud i verden med Dubai-selskabet.

Ryanair: Ny takstrabat favoriserer SAS

Der er ikke udelt begejstring for det nye takstudspil fra Københavns Lufthavn. Ryanair mener, at takstrabatterne favoriserer SAS, mens Norwegian er afventende.

Nyt ILS-system på vej til Bornholms Lufthavn

I den netop indgåede finanslovsaftale er der afsat samlet seks millioner kroner til opgradering af landingssystemet i Bornholms Lufthavn.

SAS flyver under radaren

SAS vil i morgen offentliggøre årsresultatet for 2016/17, og selvom der ventes et driftsresultat på over 1,6 milliarder kroner, flyver selskabet stadig under radaren hos investorerne.

Air France-KLM med bagageløse USA-priser

Air France og KLM tilbyder nu på sine nordamerikanske ruter en ny billettype, hvor indchecket bagage ikke er inkluderet i prisen.