Færre amerikanere og japanere til Paris

Terrorangrebet i Paris den 13. november har frem til årsskiftet kostet Air France 900 mio. kroner. Der er færre rejsende fra Nordamerika og Asien til den franske hovedstad.

Eftervirkningerne at terrorangrebet i Paris den 13. november kan fortsæt aflæses i trafiktallene hos Air France og i sidste ende også i flyselskabets regnskab.

I november opgjorde Air France den økonomiske følgevirkning til at være 50 mio. euro, eller godt 375 mio. danske kroner. Nu har Air France præsenteret trafiktallene fra december, og her er den negative indflydelse fra terrorangrebet nu opgjort til samlet 120 mio. euro, hvilket svarer til 900 mio. danske kroner.

Samtlige selskaber i Air France-KLM gruppen inklusive Air France, KLM og HOP! mistede i december 66.000 passagerer, hvilket svarer til en tilbagegang på 1,1 procent i forhold til samme måned året før.

Samtidig faldt belægningen på ruterne til og fra Nordamerika med 2,2 procentpoint samt et procentpoint på ruterne til og fra Asien.

“Belægningsprocenten på ruterne til Nordamerika og Asien, især Japan, blev ramt af effekten af terrorangrebet i Paris,“ skriver Air France-KLM i en pressemeddelelse.

Fjerdestørste luftfartskoncern i Europa
Det er dog ikke lykkedes for Air France-KLM at passere konkurrenten IAG i 2015. Air France sluttede godt nok med 89,8 mio. passagerer inklusive Transavia, mens den britisk-spanske luftfartskoncern havde 88,3 mio. passagerer for selskaberne British Airways, Iberia og Vueling. Men købet af Aer Lingus øgede passagertallet til næsten 95 millioner, hvorfor IAG er større.

Dermed er den fransk-hollandske luftfartskoncern den fjerdestørste aktør i Europa målt på passagerer, kun overgået af IAG, Ryanair og Lufthansa-gruppen.

To ud af tre rejsende hos Air France-KLM sidder i et fly på en af de europæiske ruter, idet samlet 53,4 mio. passagerer i 2015 blev registreret i dette segment. I 2015 var der 25,5 mio. rejsende på langdistanceruterne, hvor Nordamerika, Asien samt Afrika og Mellemøsten er de vigtigste markeder.

Gruppen lavprisflyselskab Transavia kom for første gang over 10 mio. passagerer, da 10,8 mio. rejste med selskabet. Det svarer til en vækst på ni procent og sikrer selskabet en position som Europas sjettestørste lavprisflyselskab.