SAS Airbus A330-300 i Københavns Lufthavn. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Færre i flyene hos SAS

Selvom SAS i juli havde øget produktionen med otte procent, lykkedes det ikke at få fuldt udbytte af den øgede kapacitet.

Målt på antallet af passagerer blev der i juli sat rekord hos SAS, da 2.814.000 passagerer var det højest antal nogensinde i en juli måned. Udover denne rekord var der ikke så meget andet at glæde sig over. Det var nemlig halvlunke trafiktal, som SAS i går kunne præsentere.

Antallet af udbudte sædekilometer i juli var øget med 8,8 procent i forhold til samme måned året før. Det skyldes nye interkontinentale ruter samt indsættelsen af de nye Airbus A320neo, der har flere sæder end de Boeing 737-600, som de har erstattet.

Men det lykkedes dog ikke at SAS at sælge den samlede kapacitetsøgning. Således steg antallet af solgte sædekilometer kun med 6,7 procent, og det bevirkede at belægningen faldt med 1,7 procentpoint til 86,5 procent, hvilket er usædvanligt i en sommermåned, hvor der ofte flyves med helt propfyldte fly.

Årsagen skal dog findes i de billetpriser, som den udbudte kapacitet er blevet solgt til. Yielden, der repræsenterer indtægten per solgt sædekilometer, steg med to procent, hvilket indikerer, at kunderne i nogle tilfælde har vendt SAS ryggen for at søge mod billigere løsninger hos andre selskaber.

Stærkt europæisk marked
SAS har været bedst til at sælge billetterne på de europæiske ruter, mens det har knebet lidt mere i den interkontinentale trafik, selvom der også har været et rekordstort antal rejsende i dette segment.

Det skandinaviske flyselskab vælger da også at fremhæve  udviklingen i den europæiske trafik i forbindelse med præsentationen af trafiktallene. Her steg antallet af solgte sædekilometer med 8,3 procent, hvilket næsten kunne opveje kapacitetsøgningen på 9,8 procent. Men alene på de europæiske fritidsruter var der en fremgang på 15 procent, melder SAS.

“Det er glædeligt, at vores udvidede produktion får et så positivt gensvar og at flere rejsende end tidligere valgte at rejse med SAS såvel indenfor Europa som interkontinentalt. Det viser, at vores kundetilbud er både attraktivt og konkurrencedygtigt,” siger Rickard Gustafson, der er koncernchef i SAS.

I de første ni måneder af SAS-regnskabsåret, der løber fra 1. november til 31. oktober, har 21,9 mio. passagerer rejst med SAS, hvilket svarer til en fremgang på 5,5 procent i forhold til samme periode i 2015/16.

 

Relaterede artikler:

Flyselskaberne går fri af brændstofstigninger

SAS vinterlukker seks ruter

SAS er tilbage på vækstsporet

Analytiker: SAS får svært ved at undgå prispres

Analytiker: SAS har gjort comeback

x

Læs Også

Ældre DC-8´ere stadig i drift

DC-8-fly, der tidligere har tilhørt Finnair og SAS, flyver stadig rundt 50 år efter, at de blev produceret. Ældste aktive DC-8 er det tidligere SAS-fly, Folke Viking.

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.

SAS-fly skal lande på taxivej

Hovedbanen i Thessaloniki Makedonia-lufthavnen er midlertidigt lukket, og derfor skal flyene lande på en taxivej. EasyJet afviser at sikkerhedsmæssige årsager, men SAS gennemfører.

SAS i kraftig reduktion på Miami-rute

SAS lagde ud med daglige flyvninger fra Skandinavien til Miami, men i den kommende sommer flyves der kun tre gange om ugen.

Begejstring i Miami over skandinaviske ruter

SAS’ direkte ruter fra de skandinaviske hovedstæder har givet pote for Miami International Airport med 140.000 passagerer i de første 12 måneder.

SAS indfører kuffertløse USA-billetter

SAS udvider muligheden for at købe billetter kun med håndbagage til også at omfatte USA-flyvninger. Dermed bliver det lettere at sammenligne priser.