Færre klagere får medhold

Danskerne tror i stigende grad, at de kan få kompensation for hvad som helst på rejsen. Men det kan de ikke, og færre får derfor medhold i deres klager.

Når danskerne kommer hjem fra ferie, er der flere end nogensinde før, der ryger til tasterne og skriver en klage over rejsebureauet. Pakkerejse-Ankenævnet har i år oplevet en stigning på 44 pct. i antallet af klager sammenlignet med samme tidspunkt sidste år.

At der bliver skrevet flere klager af danskerne, kommer ikke bag på Danmarks Rejsebureau Forening (DRF).

”Udviklingen i klager er stigende, og det skyldes blandt andet et nyt lovkrav om, at forbrugerne skal oplyses om tilgængelige klageinstanser ved købet af deres rejser. Vi mener, at det er effekten af dette tiltag, som nu for alvor slår igennem. Vi så selvfølgelig helst, at der slet ikke var nogen klager, men samtidig er det vigtigt for os, at danskerne kender deres rettigheder og benytter deres ret til at klage, når det er berettiget, ” siger Lars Thykier, administrerende direktør i DRF.

Det er ikke kun i Pakkerejse-Ankenævnet, at man kan se, at danskerne klager mere. Det fremgår også af nye tal fra Forbruger Europa, som modtager danske klager over udenlandske selskaber.

Reklamere over hvad som helst
Det er dog ikke altid, at der er hold i klagerne. Ifølge en årsopgørelse fra Pakkerejse-Ankenævnet af 2015-klagesagerne, så faldt andelen af medhold i sager fra 34 procent i 2014 til 21 procent i 2015.

Og det er værd at hæfte sig ved mener Danmarks Rejsebureau Forening.

”Vi ser en stigning i kategorien af sager, hvor rejsende har en idé om, at de kan reklamere over hvad som helst på ferien og få en klækkelig kompensation ved hjemkomsten. Vi opfordrer derfor danskerne til, at man grundigt læser rejsebetingelserne og andet materiale vedrørende rejsen, inden man indtager flysædet eller bilferien starter bag rattet,” siger Lars Thykier.

Gælder ikke udenlandske selskaber
For at være bedst stillet, hvis noget skulle gå galt, opfordrer DRF forbrugeren til at købe hos et dansketableret rejsebureau. Der følger nemlig en sikkerhed med i købet:

”Vi ved godt, at det kan være vanskeligt at se, om et rejsebureau er dansketableret eller ej. Særligt, hvis rejsen udbydes på nettet. Men forbrugeren bør altså huske, at de strenge krav og regler, de danske rejsebureauer er underlagt ikke gælder for udenlandske bureauer. Her hjælper hverken Rejsegarantifonden eller Pakkerejse-Ankenævnet, hvis noget går galt,” pointerer Lars Thykier og fortsætter:

”Selvom Forbruger Europa gør et stort arbejde for at formidle en klagesag videre til den rette, er det typisk meget svært at få den kompensation, man eventuelt er berettiget til.”

 

Relaterede artikler:

DRF langer ud efter forbrugerombudsmand

Klager over flyrejser fylder mest

Landsretdom påvirker 833 rejsebureauklager

DRF: Har ikke råd til at markedsføre rejsegaranti

Raser over forslag til ny Rejsegarantifondslov