De færreste kræver erstatning ved flyforsinkelser

En undersøgelse blandt 1.000 danskere viser, at under en tredjedel har søgt om økonomisk kompensation i forbindelse med forsinkelse eller aflysning af en flyrejse.

Der er mange virksomheder i markedet, der har et udkomme ved at hjælpe forsinkede flypassagerer med at søge erstatning fra flyselskabet i henhold til EI261-forordningen. Virksomheder som AirHelp, Flyforsinkelse.dk samt nu også Gate28 har skabt en forretningsmodel ved at tilbyde at foretage papirarbejdet for de rejsende, hvis de menes berettiget til erstatning efter den særlige EU-forordning i forbindelse flyaflysninger, forsinkelser eller afvist boarding.

I en ny nordisk undersøgelse som Gate28 har foretaget i samarbejdet med analysevirksomheden TNS Sifo, har 1.000 danskere svaret på spørgsmål om flyforsinkelser. Færre end en ud af tre i undersøgelsen siger, at de har ansøgt om en økonomisk kompensation, som det er muligt at søge helt op til tre år tilbage i tiden.

Ifølge Gate28 tøver en tredjedel, fordi de oplever, at ansøgningsproceduren er for besværlig, mens yderligere 31 procent har så lidt kendskab til, hvordan de skal gøre det, at de ikke forsøger. Hvad undersøgelsen ikke nævner er, at forsinkede flyrejsende rent faktisk kan være tilfredse, når flyet endelig er kommet afsted og at de samtidig fornemmer, at flyselskabet har gjort det ypperste for at minimere forsinkelsen og derfor ikke vælger at gøre mere.

“En meget vigtig faktor for at få rejsende til at søge økonomisk kompensation, er muligheden for at få umiddelbart svar på, om de er berettigede til erstatning. Alle data, som Gate28 anvender, er baseret på realtidsdata fra samtlige flyrejser i Europa. I flyselskabernes egne ansøgningsprocedurer står de rejsende uden denne vigtige information,” siger Willem van der Hooft, der er grundlægger af Gate28.

Gate28: Passagerer skal være bedre oplyste
Det kniber tilsyneladende også med informationen fra flyselskaberne til passagererne, hvis man skal tro Gate28´s undersøgelse. I undersøgelsen hævder 59 procent af de 1.000 adspurgte danskere, at de hverken har fået mundtlig eller skriftlig information om retten til kompensation, hvis flyet er forsinket. Og i de tilfælde, hvor det er blevet tilbudt angiver kun 45 procent at have forstået, hvad rettighederne betyder.

Ligesom med forbrugerlovgivning fra andre brancheområder, er det forbrugerne, der selv skal sætte sig ind i lovgrundlaget, da man naturligvis ikke skal forvente, at eksempelvis flyselskabet gladeligt vil udbetale kompensation, hvis passageren eller er godt tilfreds med den hjælp, som man har fået. Det er Gate28 ikke helt enig i, hvilket et eller andet sted er meget legitimt, da selskabets forretningsmodel handler om at få så mange danskere til at søge kompensation, da virksomheden tilbageholder en andel af kompensationerne som et honorar for arbejdet.

“Vi mener, at de rejsende skal være mere oplyste om deres rettigheder, når de flyver. EU-direktivet blev indført for at styrke forbrugernes rettigheder. I dag er meget få danskere bevidste om, at de kan rejse krav om økonomisk erstatning ved flyforsinkelse helt op til tre år tilbage i tiden, siger Willem van der Hooft.

Hvis en rejsende nægtes ombordstigning, flyet er forsinket, eller hvis det ankommer mere end tre timer for sent til slutdestinationen, kan den rejsende være berettiget til en økonomisk kompensation på 250 til 600 euro, afhængig af flyrejsens længde.

Gate28 er en servicevirksomhed, der har specialiseret sig i at hjælpe rejsende med at kræve økonomisk erstatning ved flyforsinkelse. Gate 28 har kontor i Danmark, Sverige, Norge, Spanien, Portugal, Frankrig og Italien og er et datterselskab af Europas førende taksatorvirksomhed van Ameyde Group i Holland.

 

Relaterede artikler:

Norwegian lader tusindvis af passagerer i stikken

Ny vejledning for EU-passagerforordning

Primera Air taber højesteretssager

Flypassagerer skal lære at klage selv

EU 261/2004: Den forhadte forordning