Falsk SAS-hjemmeside

Et udkast til en ny SAS-hjemmeside har siden slutningen af januar cirkuleret på Facebook og i luftfartkredse. Bagved står det interaktive bureau Netlife Research, der mener at den nuværende hjemmeside hos SAS er en skandale.

Den 21. januar skrev norske Eirik Hafver Rønjum fra det interaktive bureau Netlife Research et indlæg på SAS´ Facebook-side. Som loyal SAS-kunde er Rønjum utilfreds med SAS-hjemmesiderne, som han betragter som “en skandale“.

Derfor havde den initiativrige norske web-specialist sammen med et par kolleger udarbejdet et udkast til en ny SAS-hjemmeside, som blev præsenteret i et link på det pågældende Facebook-indlæg.

Det har afstedkommet omkring 200 “likes“ samt op imod 100 kommentarer fra SAS-kunderne. Ola Nordmann skriver eksempelvis “Uendeligt meget bedre, hvis du spørger mig. Overskueligt og indbydende.“ En anden bruger, der kalder sig Andreas Lunde er enig, og giver udtryk for, “at bestillingsskemaet på den nuværende side skræmmer mig. Knapper, kalender og en masse valg og rod.“

Inden debatten løb helt af sporet, valgte SAS i en officiel kommentar at takke Erik Halver Rønjum for sine anstrengelser og kunne meddele, at hans forslag var videresendt til den afdeling, som har ansvaret for funktionaliteten på hjemmesiden. Samtidig undgik man ikke at gøre opmærksom på, at det ikke blot handler om grafik, men også den bagvedliggende avancerede funktionalitet, hvor mange fagsystemer skal integreres.

“At mange har en mening og et engagement i SAS´ produkter og tjenester, synes vi blot er fint. Vi er et stort selskab, der flyver over en halv million passagerer om ugen, og at der kommer respons på vorres virksomhed er blot som forventet,“ siger Tormod Sandstø, der er kommmunikationsrådgiver hos SAS i Norge til CHECK-IN.dk.

Cirkulerer stadig
Udkastet til hjemmesiden cirkulerer stadig i luftfartskredse. Der er samtidig ingen tvivl om, at Netlife Research havde en agenda, der ikke blot handlede om at sikre en bedre SAS-hjemmeside, men også at få mulighed for at sælge en løsning ind til SAS på en lidt smart og kreativ måde.
.
“Et reklamebureau som kommer med kreative idéer og et forsøg på indsalg tager vi blot som en hyggelig gestus, men vi griber naturligvis ind, såfremt, der sker en krænkelse af SAS´ varemærke eller det bliver brugt i en sammenhæng, hvor der kan være tvivl om afsender.“

Men det lader tilsyneladende ikke til at være tilfældet i denne sammenhæng, da skitsen til hjemmesiden stadig er tilængelig på nettet.

At dømme efter de mange kommentarer på bloggen hos Netlife Research samt på Facebook, kunne en gennemgribende relancering af SAS-hjemmesiden være tiltrængt. Men det lader ikke til at ligge lige om hjørnet.

“Vi arbejder hele tiden med at forbedre vore løsninger, herunder også vore websites. Den store nyhed og satsning indenfor digittale kanaler har imidlertid være lanceringen af vores App til mobiltelefoner, som er blivet godt modtaget af vore rejsende. Efter ganske kort tid har den ligget øverst på listen over de mest downloadede applikationer til både iPhone og Android,“ forklarer Tormod Sandstø.