• Transportminister Ketil Solvik-Olsen (t.h.) spiller op på klarinet under snor-sammenføringen. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • Koncernchef i Avinor, Dag Falk-Petersen, holder åbningstale. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • Musikalt og visuelt indslag fra åbningsceremonien. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • Over 500 indbudte gæster var med til åbningen. På forreste række ses lufthavnsdirektør Øyvind Hasaas (t.v.) sammen med bestyrelsesformand i Avinor, Ola Mørkved Rinnan. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • Norske lækkeririer blev serveret til åbningen. Lufthavnens mange passagerer blev også tilbudt små smagsprøver rundt om i lufthavnens barer og spisesteder. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • Maden til åbningen blev serveret på et bord udformet som et landkort over Norge, og med lokale lækkerier fra de forskellige landsdele. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

  • Borgmestre fra alle norske kommuner, der har en lufthavn ejet af Avinor, var med til åbningen, og tog imod alle gæsterne. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Festlig indvielse af hele Norges lufthavn

Oslo Lufthavn indviede torsdag officielt den nye nordterminal, der har skabt mere plads i den norske hovedstadslufthavn.

(OSLO) Den statslige norske lufthavnsoperatør Avinor havde sat alle sejl til, da projekt Ny Oslo Lufthavn i går blev officielt indviet, selvom om en del af de nye faciliteter allerede blev taget i brug fra oktober sidste år samtidig med, at hele terminalområdet blev endeligt færdiggjort.

Det var på alle måde en spektakulær åbning for de omkring 500 inviterede gæster fra nær og fjern, der var ankommet til den norske storlufthavn ved Gardermoen omkring 50 kilometer nordøst for den norske hovedstad.

Det handlede om indvielsen af den nye Pier Nord (i daglig tale nordterminalen, red.) samt de andre udvidelser, der er fulgt med i kølvandet på den nye terminal, der har kostet 13,8 mia. norske kroner at opføre, hvilket svarer til 11 mia. danske kroner.

Avinor havde fået fløjet samtlige borgmestre ind til Oslo fra de omkring 50 norske kommuner, der har en lufthavn fra den statslige norske lufthavnsoperatør indenfor kommunegrænsen. Her stod de opmarcheret på en lang række iført borgmesterkæder og dannede espalier for de ankommende gæster, hvor Avinors bestyrelsesformand og koncernchef ventede nede for enden sammen med Oslo Lufthavns administrerende direktør.

Den officielle åbning var tilrettelagt til at vare fra kl. 11:00 til kl. 12:00 præcis, og alt blev koordineret og afviklet efter planerne, da norsk TV skulle sende direkte fra begivenheden.

 

Hele Norges lufthavn
Arrangementet startede præcist kl. 11:00 med film og livemusik, og herefter gik Avinors koncernchef, Dag Falk-Petersen, på scenen og fastslog én gang for alle:

“Det er ikke Oslos lufthavn. Det er Oslos lufthavn for hele Norge, og vi skal binde Norge sammen med verden,” lød det fra koncernchefen, der samtidig forklarede, at Oslo var et nav, men at et navn uden eger ikke ville fungere. Der er nødvendigt at få trafikken fra de regionale lufthavne ind til Oslo Lufthavn, så man kan konsolidere og udvikle nye ruter herfra.

Næste i talerrækken var Ola Mørkved Rinnan, der er bestyrelsesformand i Avinor, og udover at han udtrykte sin glæde og eufori over at se de mange feststemte mennesker, lagde han også vægt på, hvad Avinor er sat i verden for.

“Vi har nogle klare ejerkrav til soliditet og bundlinje, og vi skal samtidig betjene alle lufthavne for hele Norge,” understregede bestyrelsesformanden.

Arbejdsgiverorganisationen NHO Luftfart var repræsenteret ved administrerende direktør Kristin Skogen Lund. Hun benyttede lejligheden til at fokusere på, hvad den norsk luftfart betyder for beskæftigelsen generelt.

“Luftfart betyder mere for norske virksomheder, end den gør i alle andre lande som følge af vores geografi. En krone omsat i luftfarten giver 5,60 kroner i vores BNP (Bruttonationalprodukt, red.), mens ét job i luftfarten giver 4,5 afledte jobs i andre relaterede brancher. Vi er derfor afhængig af lufthavnene for at skabe arbejdspladser, værdi og velfærd,” sagde Kristin Skogen Lund.

Kunsten at tage lufthavnen i brug
Sidst i talerrækken, inden transportminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) kunne samle “snoren”, var Øyvind Hasaas, der er administrerende direktør for Oslo Lufthavn og den person, der i de senere år har været tættest på det projekt, der tog sin begyndelse i 2007, og som officielt blev skudt i gang i 2011.

“Vi er blevet kåret som Europas næstmest punktlige lufthavn midt i byggeperioden, hvilket vidner om, at projektet har været gennemført uden, at det gik ud over flytrafikken. Man kan bygge mange fine ting, men det er kunsten at få dem taget i brug,” understregede lufthavnsdirektøren.

Herefter var der videoindslag med hilsener fra blandt andet SAS-koncernchef Rickard Gustafson samt Bjørn Kjos fra Norwegian. Sidstnævnte kunne samtidig afsløre, at gaven fra det norske lavprisflyselskab er en ny rute fra Oslo til Seattle på USA´s vestkyst.

Efter talen fra Ketil Solvik-Olsen blev snoren samlet – og ikke klippet – og transportministeren greb klarinetten og spillede med til tonerne af den musikalske underholdning, der blev yderligere forstærket, da Hans Majestæts Kongens Gardes Musikkorps dukkede op og afsluttede festlighederne.

 

Relaterede artikler:

Oslo får Seattle-rute i gave

Ny Oslo Lufthavn indvies i dag

Alle gates får nye navne i Oslo

Et kig bagved Norges største byggeprojekt