Finnair frygter ikke Norwegian

Norwegian vil lancere lavprisflyvninger til Asien, som på mange måder er Finnairs ubestridte kerneområde. Nordmændenes entré giver dog ikke anledning til bekymring hos finnerne.

(HELSINKI) I 30 år har Finnair opbygget en solid strategi på at flyve rejsende mellem Europa og Asien via dets hub i Helsinki. Inden længe rykker lavprisselskabet Norwegian ind på Bangkok med ruter til Stockholm og Oslo. Visionen er at flyve lavpris mellem Asien og Skandinavien.

Selvom Norwegian lægger op til at ville konkurrere på Finnairs asiatiske kerneområde, er nordmændenes satsning ikke noget, der får finnerne til at ryste på hænderne.

Finnair henter store dele af sine rejsende på selskabets 26 destinationer i Europa samt 13 destinationer i Asien, idet hjemmemarkedet i Finland er meget lille for Asien-trafikken. Derfor er Norwegians kommende langruteekspansion ikke umiddelbart noget, der tegner til at blive et frontalangreb på Finnairs Asien-strategi.

”Vi har tidligere haft konkurrence fra charteroperatører på Bangkok, så Norwegians entré gør ikke en stor forskel på den front. Bangkok er vigtig for Finnair, men passagerprofilen er meget anderledes end på de andre Asien-destinationer. Bangkok har mange ferierejsende, imens de andre destinationer har væsentlig flere forretningsrejsende,” siger Arja Suominen, Finnairs Senior Vice President, Communications, til CHECK-IN.dk og tilføjer, ”vi byder konkurrencen velkommen – det holder os blot i form.”

Forskellige forretningsområder
Finnair vil naturligvis forsvare sig på Bangkok, men Arja Suominen understreger også, at der er stor forskel på Norwegian og Finnairs forretningskoncepter. Norwegians point-to-point-flyvninger er en meget anderledes strategi set i forhold til Finnairs netværksflyvninger.

”Vores fokus hviler på passagerer, som allerede skal skifte fly på deres rejse,” pointerer Arja Suominen. Hun henviser til, at 50 procent af alle rejsende mellem Asien og Europa i dag skal skifte fly et sted på rejsen.

Selvom Finnair ikke ser Norwegians entré som en umiddelbar trussel, må det 90 år gamle flyselskab dog se i øjnene, at trafikken i det kommende årti med stor sandsynlighed vender. Dette skyldes ikke mindst den voksende middelklasse i Kina, der forventes at få råd til at rejse. Det vil skabe trafikstrømme ind mod Europa, som Norwegian håber at få andel i ved at lokalisere sig i Asien og flyve til Europa.

Hos Finnair tror man til gengæld på, at en lancering af ruter til især kinesiske indlands-byer vil blive deres force i slaget om de rejsende.

Ingen Asien-baser
Udover, at Norwegian håber på, at Asien-baserne vil kunne skabe bedre fodfæste i det asiatiske marked, giver baserne også nordmændene en økonomisk fordel. Norwegian kan nemlig operere med lavere lønninger end europæiske flyselskaber ved at ansætte lokalt kabinepersonale.

Hos Finnair mener man dog ikke, at dette vil give Norwegian et specielt stort forspring.

”Hos Finnair er vi netop i gang med at realisere en plan, som skal sænke selskabets omkostninger. Men det er kun et led i en konkurrencedygtig Asien-strategi. Stordriftsfordele spiller mindst en ligeså stor rolle sammen med god kundeservice,” forklarer Arja Suominen, med henvisning til Finnairs 15 langdistancefly, hvor Norwegian i første omgang har bestilt otte fly af typen Boeing 787 til deres langruter.

I dag består Finnairs langdistanceflåde af flytyperne Airbus A330 og A340. Fra 2015 vil Finnair løbende modtage 11 Airbus A350-fly som et led i en fornyelse og ekspansion af langdistanceflåden.

Selvom Finnair vil ekspandere med en ny destination om året i Asien frem mod 2020, er det ikke en del af planerne at følge Norwegians eksempel med at etablere sig med fly i Asien.

Strategien med at lokalisere fly i lande med lavere lønomkostninger kendes ellers allerede i Finnair-regi, hvor man på ruter til Spanien anvender lokalansat kabinepersonale.