Finnair: Starten på næste fase

Finnairs nye Airbus A350-langdistancefly indvarsler en ny fase for flyselskabet, der stadig ser muligheder for nye ruter i det nordøstlige Asien.

Finnair modtog i starten af oktober det første af i alt 19 nye Airbus A350-800XWB-fly til at supplere selskabets langdistanceflåde af otte Airbus A330 og syv Airbus A340-fly. De nye fly skal dels afløse de firmotorede brændstoftørstige Airbus A340-fly og dels gør Finnair i stand til at vokse.

”Det er begyndelsen på en helt ny fase for Finnair og vores netværk til Asien,” understreger Juha Järvinen, kommerciel direktør i Finnair, da CHECK-IN.dk møder ham i en lounge Helsinki Lufthavn.

En lounge, som er næsten fyldt til bristepunktet med både europæere og asiater, der er i transit i lufthavnen i de tusind søers land. Det er nemlig ikke kun finner og rejsende med ærinde i Finland, der fylder flyene på Finnairs 15 ruter mellem Finland og Asien. Det gør også rejsende mellem Europa og Asien.

På visse ruter er over 80 procent transferpassagerer og på to ud af fire japanske destinationer er Finnair største europæiske flyselskab.

10 kinesiske destinationer
Finnair kommer næste år op på at flyve til 17 destinationer i Asien – hovedparten i den nordøstlig del i lande som Japan, Korea, Vietnam og Kina. Allerede i dag flyver selskabet til seks destinationer i Kina.

”Vi skulle gerne op på 10 kinesiske destinationer. Mange af byerne har vi dårligt nok hørt om i den del af verden. Men efterspørgslen er der,” pointerer Juha Järvinen.

Foruden at åbne nye ruter, så skal de nye fly også bruges til at øge antallet af frekvenser på flere eksisterende ruter.

Helsinki og Finlands geografiske placering gør, at Finnair kan nå frem og tilbage mellem Helsinki og alle destinationer i det nordøstlige Asien på under 24 timer. Det gør det langt nemmere at udnytte flåden.

Gode muligheder til USA
En rute til New York har igennem flere år været Finnairs eneste ikke-asiatiske langdistancerute. Men nu er den blevet suppleret af en helårsrute til Miami og en sommerrute til Chicago. Der vil komme flere i fremtiden, men det primære fokus er på Asien, understreger Juha Järvinen.

Et joint venture med oneworld-kollegerne British Airways og American Airlines betyder også, at der er gode muligheder for at komme til USA via London Heathrow eller New York.

Finnair har desuden et joint venture på trafikken mellem Europa og Asien med Japan Airlines og British Airways.