Flere end 300 flyvende Primera-ansatte uden job

Konkursen i de to Primera Air-selskaber betyder, at flere end 300 piloter og kabineansatte nu står uden job. vurderer FPU-medie.

Da Primera Air tirsdag den 2. oktober indgav konkursbegæring for flyselskaberne Primera Air Scandinavia A/S (nu PAS A/S under konkurs, red.) og Primera Air Nordic, var der mange ansatte der samtidig mistede deres job.

Ansættelsesformerne har været forskellige, men lige meget hvordan man vender og drejer det, så er der flere end 300 mennesker, der havde deres faste udkomme fra Primera Air, der fremover har mistet et indtægtsgrundlag. Det viser estimater foretaget af luftfart.nu, der drives af Flyvebranchens Personale Union (FPU).

Estimatet er baseret på vurderinger fra de ansattes fagforeningen samt indsigt i de vagtplaner, der forelå op til konkurstidspunktet. Det er nemlig ikke muligt at sætte præcise tal på, hvor mange Primera Air-ansatte, der er blevet ledige, da flyselskaberne gjorde brug af løstansatte piloter og kabineansatte, der var beskæftiget gennem vikarbureauer.

Tallet er da heller ikke helt ved siden af, når der tages højde for, at Primera Air beskæftigede 15 fly ved konkursen, og at der skulle bruges to piloter og fire kabineansatte på en flyvning, og hvor der typisk var fire besætninger til at holde et fly i drift.

Ingen løn i september
Ifølge luftfart.nu har de ansatte tidligere i denne uge modtaget en mail fra boets kuratorer, hvor de officielt er blevet fritstillet. 

“Det kom som et chok for mange, at selskabet gik konkurs. De fastansatte nåede at få deres løn, men mange løstansatte har ikke bare mistet deres job, de har heller ikke fået nogen løn for september måned,” fortæller Morten Gormsen, der er tillidsrepræsentant for de tidligere kabineansatte i Primera Air Cabin Union.

Selvom Lønmodtagernes Garantifond dækker lønnen i opsigelsesperioden, så er der mange med kort opsigelse og lav anciennitet i A-kasserne, der risikerer at ende på kontakthjælp, hvis de ikke hurtigt finder sig et job.

Kun pilotjobs uden for Danmark
Det ser værst ud med jobmulighederne, hvis man er pilot og fortsat har et ønske om at arbejde ud fra en  base i Danmark. Selvom Primera Air-piloterne er typeratet til Boeing 737 og Airbus A320-serien, der er de mest anvendte kort- og mellemdistancefly, så skal man alligevel længere væk for at finde jobmuligheder.

“Hvis man ellers har over 500 timer og kan acceptere at flytte sig, så er der job at få, som situationen er i dag. Men for den enkelte skal det også hænge sammen med at have familie i Danmark, hvor man indtil nu har haft base,” siger Anders Moesby, tillidsrepræsentant for piloterne i Danmark.

Der vil formentlig være omkring 100 piloter fra skandinaviske baser, der skal i gang med at finde sig et nye job, og her har Ryanair været tidligt ude med særlige “fast track” ansøgningsprocesser for tidligere Primera Air-piloter.

Ikke luftfartsrelaterede jobs
Mens de ledige piloter således kan finde jobs, hvis de er fleksible og ønsker at flytte sig rent geografisk, ser det noget anderledes ud med de tidligere ansatte i kabinen hos Primera Air.

“Der er job at få, men lønnen er ikke den samme. Du starter som hovedregel på nederste trin, som ny kabinemedarbejder i et selskab, og så arbejder du dig op,” fortæller Morten Gormsen til luftfart.nu.

At konkursen i Primera Air samtidig er indtruffet op til lavsæsonen, gør ikke jobmulighederne bedre, og derfor søger mange kabineansatte jobs i barer og på hoteller.

 

Relaterede artikler:

Pilot: Sikkerheden var under pres i Primera Air

Primera-fly kun på vingerne i 11 dage

Primera-kunder får hjælp af ‘redningspriser’

Primera-konkurs rammer hårdt i Billund

Officielt: Primera Air er konkurs