(fra venstre mod højre) Mikael Wångdahl, CEO Blue 1 & Vice President Capacity Procurement SAS; Patrick de Castelbajac, ATR Chief Executive Officer; Rod Mahoney, Avation Chief Commercial Officer og Saad Hammad, Flybe tidligere Chief Executive Officer. (Foto: ATR / BARTHE Pierre)

Flybe i flyverskjul om SAS-flyvninger

Flybe har opretholdt tavshed i tre uger omkring selskabets interesse for at udvide antallet af flyvninger for SAS.

Da Jet Time den 30. november meddelte, at selskabet ikke længere skulle operere otte ATR72-600 fly på vegne af SAS, startede spekulationerne øjeblikkeligt om, hvem der skulle overtage flyvningerne.

Mange pile pegede i retning af det britiske flyselskab Flybe, der i dag opererer fem ATR72-600 for SAS på den såkaldte “white label” løsning. At Flybe skal overtage efter Jet Time ligger principielt lige til højrebenet. Men kilder i markedet fortæller samtidig, at Flybe er voldsomt pressede af kontrakten med SAS på de fem basefly i Stockholm-Arlanda, og at det ikke er sandsynligt, at det britiske flyselskab ønsker at operere flere flyvninger for SAS under de nugældende kontraktsvilkår.

Den påstand satte vi os for at efterprøve og kontaktede den 30. november Flybe´s presseafdeling, der har outsourcet de operative opgaver til Beattie Communications, der sædvanligvis er hurtige til at respondere på henvendelser. Her ønskede vi at få oplyst, hvordan Flybe ville reagere på den nye situation, og hvorvidt selskabet ville byde på wetlease-kontrakten på de regionale SAS-flyvninger med ATR-fly.

Trods løfter fra flyselskabets kommunikationsbureau Beattie Communcations om at se på sagen med det samme, har det ikke været muligt for Beattie-teamet at vride en kommentar ude af Flybe i løbet af hele tre uger. Flybe´s ledelse er simpelthen gået i flyverskjul, når det handler om at kommentere på SAS-samarbejdet.

SAS er glade for samarbejdet
Det lader ellers til, at SAS er glade for samarbejdet med Flybe og gerne vil have det britiske flyselskab ind på en større del af produktionen, når Jet Time har valgt at trække sig.

“Vores samarbejde med Flybe er godt, og vi arbejder i et fint partnerskab. Vi ser forudsætninger for at udvikle dette samarbejde, hvis det skulle blive aktuelt,” lød det i midten af november fra pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark.

Årsagen til radiotavsheden fra Flybe skal angiveligt findes i, at selskabet er tæt på en aftale med SAS om en udvidelse af produktionen med ATR72-fly. Da både SAS og Flybe er børsnoterede virksomheder er det følsomme oplysninger, der vil kræve en separat fondsbørsmeddelelse, hvis en aftale falder på plads. Derfor er der forsigtighed med pressekommentarer.

Flybe har i denne uge tiltrukket sig stor opmærksomhed ved at annoncere etableringen af nye ruter til London-Heathrow fra Edinburgh og Aberdeen fra foråret 2017. Det er første gang, at Flybe vil åbne ruter til den slotrestriktive London-lufthavn. Herudover har selskabet netop ansat Christine Ourmieres-Widener som ny koncernchef for selskabet. Hun har tidligere været koncernchef for irske CityJet.

 

Relaterede artikler:

Samarbejdet mellem Flybe og SAS kan udvikle sig

SAS forsvarer Flybe i pilotstrid

SAS og Flybe udvider samarbejde

Flybe har fundet sine SAS-fly

Flybe skal flyve for SAS