Bombardier Dash8-Q400 fra Flybe (Foto: Ken Fielding | CC 3.0)

Flyselskab i frit fald på børsen

Britiske Flybe, der er underleverandør til SAS, har efter en nedjustering mistet halvdelen af sin børsværdi på blot to dage.

Der er kraftig turbulens forude for det børsnoterede britiske flyselskab Flybe, der onsdag udsendte en børsmeddelelse forud for offentliggørelsen af halvårsrapporten den 14. november.

Flyselskabet, der beskæftiger fem ATR72-fly på vegne af SAS, havde dårligt nyt til markedet, idet der blev udtrykt forventninger om et underskud før skat for hele regnskabsåret (1. april 2018 til 31. marts 2019, red.) på 12 millioner britiske pund mod 19,2 millioner pund året før. I dette estimat er dog indregnet en engangsindtægt på 10 millioner britiske pund.

Det er udsigten til en fortsat svækkelse af det britiske pund i kombination med høje brændstofpriser, der er årsag til de dystre forudsigelser, der allerede har kunnet mærkes i en svækket efterspørgsel på selskabets markeder.

 “Vi har gjort fremskridt ved at styrke vores enhedsindtægter i løbet af sommeren, men vi oplever nu en svækkelse af markedet. Vi overvejer flere kapacitets- og besparelsestiltag, mens vi fortsætter med at fokusere på at levere i henhold til vores forretningsudviklingsplan. En stærk omkostningsstyring begynder at få en positiv indvirkning på forretningen, men vi kommer til at gøre mere i de kommende måneder som følge af den stærke modvind i forhold til valuta og brændstofomkostninger,” siger koncernchef Christine Ourmières-Widener i børsmeddelelsen.

Børsværdi på 350 millioner kroner
Da børsmeddelelsen ramte markedet faldt kursen på selskabets aktier på London Stock Exchange, og i løbet af to handelsdage er aktiekursen halveret fra 32,20 til 16,55. Dermed er børsværdien af Flybe blevet reduceret til blot 40,9 millioner pund, eller hvad der svarer til godt 350 millioner danske kroner.

“Når pundet svækkes samtidig med, at Flybe skal betale brændstof og leasing i dollars, så bliver det en udfordring, når indtægterne er enten konstante eller faldende samtidig med, at omkostningerne stiger,” siger luftfartseksperten Peter Morris fra FlightGlobal til BBC.

Peter Morris forklarer, at Flybe, der har bygget forretningen op omkring operationer fra britiske regionale lufthavne til destinationer i Europa i kombination med kontraktflyvninger, er blevet klemt mellem lavprisflyselskaber som Ryanair og netværksselskaber som British Airways.

“Når Flybe eksempelvis flyver fra Southampton til Amsterdam, så er det ikke en hovedrute, hvorfor der ikke er nok forretningsrejsende. Men hvis der bliver kritisk masse, vil lavprisflyselskaberne komme ind og overtage ruterne til lavere omkostninger. Så snart du får succes, vil en af de to grupper af flyselskaber komme efter dig,” 

Flybe havde i seneste regnskabsår en omsætning på næsten 750 millioner britiske pund og beskæftiger 2.300 medarbejdere baseret på en flåde af omkring 85 fly, der flyver på 185 ruter i 11 lande.

Opdatering
Fredag faldt aktiekursen med yderligere 13,6 procent til 14,30 og den aktuelle børsværdi er nu på 35,9 millioner britiske pund svarende til lidt mere end 300 millioner kroner.

 

Relaterede artikler:

Flybe-direktør ny topchef hos LEVEL

Samarbejdet mellem Flybe og SAS kan udvikle sig

Flybe køber 10 fly af Billund-selskab