Den britiske regering bliver opfordret af de britiske flyselskaber til at tvinge London Heathrow til at love, at man ikke vil øge passagerafgifterne efter anlæg af en ny landingsbane

Flyselskaber advarer mod Heathrows priser

Den britiske regering bliver opfordret af de britiske flyselskaber til at tvinge London Heathrow til at love, at man ikke vil øge passagerafgifterne efter anlæg af en ny landingsbane

Heathrow har lovet at holde omkostningerne nede, men cheferne for British Airways moderselskab International Airlines Group og Virgin Atlantic vil have regeringen til at kræve en garanti for, at lufthavnen ikke bliver dyrere at benytte, hvis den bliver udvidet, skriver TravelMole..

“Heathrow bør forpligtes til at komme med den garanti, som de hidtil har afvist at give om, at passagerafgifterne ikke sættes i vejret”, sagde CEO Willie Walsh fra IAG i går ved et møde med Underhusets Transportkomite.

Han advarede desuden om, at hvis anlægget af den nye landingsbane med tilhørende terminaler og en udvidet infrastruktur bliver for dyrt, vil det ikke medføre den vækst, som regeringen regner med til gavn for samhandel og Storbritanniens økonomi.

Flyselskaber og -passagerer skal betale
Virgin Atlantic CEO Craig Kreeger opfordrede ligeledes Heathrow til at komme med en ’passagerafgift garanti’ for at presse lufthavnen til at holde styr på udgifterne: “Vi er i en position, hvor man søger vores støtte til et projekt, hvor konsekvensen af et overforbrug bliver lagt over på flyselskaberne og deres passagerer”.

“Heathrow ligger inde med informationerne om, hvor sandsynligt det vil være, at omkostningerne til udvidelsen kan holdes i ave, så de bør også bære risikoen ved, at deres beregninger rammer totalt ved siden af målet”.

Behov for klar forpligtelse
EasyJet UKs direktør Sophie Dekkers sagde til Transportkomiteen, at man da er glad for, at transportminister Chris Grayling og Heathrow har sagt, at gebyrerne vil blive ’så tæt som muligt’ ved de nuværende gebyrer, men hun fastslog, at også lavprisselskabet har brug for en klar forpligtelse.

Flere andre ledende personligheder inden for luftfart i Storbritannien var indbudt til at deltage i Transportkomiteens møde, og alle støttede kravet om garanti for uændrede passagerafgifter.

Transportminister Chris Grayling siger, at regeringen regner med at give den formelle tilladelse til anlæg af en ny landingsbane i Heathrow i første halvår 2018 efter at have opnået godkendelse i parlamentet. Det er Heathrows mål at åbne den nye landingsbane i 2025.

Relaterede artikler:

IAG foreslår brud på Heathrows monopol

SAS udsætter opstart af Heathrow-base

Jysk Heathrow-rute har vundet fodfæste