Heathrow Terminal 5. Arkivfoto.

IAG foreslår brud på Heathrows monopol

British Airways ejer har henvendt sig til den britiske regering for at få gjort op med Heathrows monopol på infrastrukturen.

IAG foreslår, at flere selvstændige virksomheder kan drive den store lufthavns forskellige terminaler, og på den måde skabe konkurrence, som man skønner vil være til fordel for prisniveauet både for flyselskaber og passagerer.

British Airways moderselskab IAG mener, at lufthavnens planlagte udvidelse burde give plads til, at individuelle selskaber skaber og driver de nye terminaler mere effektivt, end det er tilfældet med Heathrows nuværende selvejerskab.

‘For let for længe’
Forslaget fra IAG, der er Heathrows dominerende kunde, til Civil Aviation Authority, er endnu et forsøg på at sikre lave omkostninger, når en tredje landingsbane anlægges. IAG argumenterer med, at billetpriserne vil blive drevet i vejret af stigende omkostninger med Heathrow som eneejer.

“Heathrow har haft det for let for længe, og regeringen må give CAA styrke til at introducere denne type konkurrence”, siger Willie Walsh, IAGs CEO. “Det kunne reducere omkostningerne, fordele finansieringen og sikre, at udviklingen bliver gennemført til tiden, hvilket vil gavne kunderne”.

‘Ikke raketvidenskab’
British Airways driver en terminal på JFK lufthavnen i New York, og Willie Walsh mener, at hans forslag vil medføre øget kontrol med omkostningerne: “Det er ikke raketvidenskab. De fleste større lufthavne i USA har terminaler, der ejes eller leases af flyselskaber og der er lignende eksempler i Europa i for eksempel Frankfurt og München. Der er bestemt ingen god grund til, at det ikke kunne ske i Heathrow”.

En talsmand for Heathrow siger, at lufthavnen arbejder hårdt på at holde omkostningerne til udvidelsen nede og tilføjer: ”Enhver, der er så uheldig at måtte benytte JFK lufthavnen ved, at det ikke er en passagerservice, som vi ønsker at introducere i Heathrow”.

Heathrows tredje landingsbane er endnu ikke færdigbehandlet i parlamentet, hvor der fortsat er høringer med cheferne fra Heathrow. Der ventes en afstemning om sagen til sommer og der er umiddelbart udsigt til et flertal for udvidelsen i Heathrow.

Relaterede artikler:

Britisk regering anbefaler tredje Heathrow-bane

Hyppig blind passager anholdt i Heathrow

SAS udsætter opstart af Heathrow-base

x

Læs Også

British Airways skruer op i London Gatwick

British Airways øger antallet af flyvninger til og fra London Gatwick med 15 procent og forsvarer dermed sin position som det næststørste selskab i lufthavnen.

Brexit-vilkår rammer britisk luftfart hårdt

EU bekræfter, at Storbrtiannien vil blive betragtet som et "tredje land" fra den 30. marts 2019, hvorfor alle luftfartsaftaler med EU-lande vil bortfalde.

British Airways indfører nye regler for boarding

I dag introducerer British Airways nye regler for boarding, hvormed passagererne skal gå ombord i flyene inddelt i fem forskellige grupper.

British Airways: Ingen ild i kabinen

Flere medier rapporterer om ild i kabinen på et British Airways-fly, der vendte om syd for København på en flyvning mellem London og Beijing. Selskabet afviser rygterne.

Sidste British Airways B747-flyvning i 2024

British Airways har udarbejdet en plan for udfasning af selskabets 36 Boeing 747-400 fly, der er verdens største flåde af jumbojets.

Langvarig kabinekonflikt er løst

En lønkonflikt mellem British Airways og dele af kabinebesætningen har været en af de længstvarende i Storbritannien, men nu er parterne endelig kommet til enighed.