Flyselskaber: Indenrigsrejsende må ikke påvirke servicen

De flyselskaber, der betaler for at deres passagerer kan bruge CPH Express, vil ikke acceptere en ringere service, når der dagligt kommer flere tusinde indenrigspassager til.

Fra i dag klokken 12 kan rejsende til Bornholm, Sønderborg, Billund, Aarhus, Karup og Aalborg benytte de særlige fast track-spor, CPH Express, i Københavns Lufthavns sikkerhedskontrol. Selv passagerer, der kun har betalt ganske få hundrede kroner for den billigste economy-billet, kan benytte CPH Express-sporene i hver sin ende af den centrale sikkerhedskontrol.

De indenrigsrejsende kan gøre det uden at det koster indenrigsflyselskaberne en eneste krone at kunne sende passagererne ad express-vejen udenom den normale kø i den udskældte sikkerhedskontrol. En service, som de 26 flyselskaber, der i dag sender sine premiumkunder gennem CPH Express, betaler næsten 40 kroner per passager for.

Københavns Lufthavns nye spor til indenrigsrejsende er nemlig reelt ikke noget nyt spor i sikkerhedskontrollen dedikeret til rejsende til provinsen. I virkeligheden er der blot tale om, at flere rejsende får adgang til CPH Express-sporet.

I sin gode ret
De 26 flyselskaber, som i dag betaler for at deres premiumkunder kan benytte CPH Express, kan ikke gøre noget ved at Københavns Lufthavn nu åbner sporene for flere tusinde daglige indenrigsrejsende. Det er lufthavnen i sin gode ret til.

Men flere af selskaberne understreger overfor CHECK-IN.dk, at man forventer, at Københavns Lufthavn opretholder den samme service i CPH Express som tidligere og som selskaberne betaler for.

”Vi har en klar forventning om, at lufthavnen sørger for at allokere de ressourcer, der skal til for at sikre en hurtig og smidig gennemgang for denne gruppe rejsende, selvom at der vil være flere, der benytter indgangen fremover,” siger informationschef Daniel Kirchhoff fra Norwegian til CHECK-IN.dk.

Samme toner lyder fra Air Canada.

”Air Canada forventer at CPH Airports leverer samme høje service, som vores premium kunder med rette kan forvente, og som vi har betalt for,” siger Marc Sam, Air Canada’s danske landechef, til CHECK-IN.dk.

En af de store kunder i CPH Express er British Airways. Her har man fået en garanti fra Københavns Lufthavn.

”CPH har garanteret os samme høje service, nemlig 99% af kunderne igennem på under fem minutter,” siger Peter Rasmussen, kommerciel chef for British Airways i Nordeuropa.

En anden stor kunde har også på forhånd fået garantier fra lufthavnen.

“CPH Airport har meddelt os, at de vil øge antallet af medarbejdere og spor til CPH Express for at sikre, at vores passagerer har det sædvanlige niveau af service og den samme korte ventetid, som de oplever i dag. Air France KLM vil nøje overvåge denne ændring,” understreger Frederic Descours, landechef for Air France-KLM, overfor CHECK-IN.dk.

I Københavns Lufthavn forsikrer pressechef Kasper Hyllested, at CPH Express-kunderne kan forvente den samme service som hidtil.

Langt mere håndbagage
Lufthavnen åbner i dag CPH Express-sporet for indenrigsrejsende efter mere end halvandet års kritik af forholdene for de indenrigsrejsende i lufthavnens centrale sikkerhedskontrol.

I marts sidste år lukkede CPH Terminal 1 og flyttede indenrigstrafikken til Terminal 2 og Terminal 3. Samtidig blev den lille indenrigs-sikkerhedskontrol i Terminal 1 lukket og indenrigspassagererne skulle nu stå i kø i den centrale sikkerhedskontrol mellem Terminal 2 og Terminal 3 sammen med de udenrigsrejsende, der ofte har langt mere håndbagage med og ofte ikke er lige så rejsevante og kvikke til at få tømt lommerne, som frekvente indenrigsrejsende forretningsfolk.

Det medførte et ramaskrig fra flere sider, da det nu blev mere uforudsigeligt hvor lang tid det tog at komme gennem lufthavnen ud til flyet til Bornholm eller Billund. Efter sammenlægningen kunne det ofte tage længere tid at komme gennem lufthavnen end at flyve til provinsen.

Københavns Lufthavn afviste dog igen og igen at lave et særligt indenrigsspor. Faktisk ville det være ulovlig forskelsbehandling, lød blandt andet forklaringen fra lufthavnen. Efter at transportminister Hans Christian Schmidt begyndte at interesse sig særlig meget for sagen, fandt lufthavnen sammen med Trafikstyrelsens jurister lynhurtigt ud af, at det faktisk godt kunne lade sig gøre.

Begrænset betydning
Godt en måned senere er indenrigssporet så klar til brug. Ved at sende indenrigsrejsende over i CPH Express-sporet i stedet for at lave et egentligt dedikeret indenrigs-sporet kan Københavns Lufthavn oprette sporet uden at det koster lufthavnen ekstra i form af ekstra bemanding og flere åbne spor i sikkerhedskontrollen. I hvert fald så længe de kan opretholde det hidtidige serviceniveau i CPH Express.

Det kan dog vise sig at have begrænset betydning for de normale køer til sikkerhedskontrollen, at de indenrigsrejsende fra i dag sendes over i CPH Express-sporet. Indenrigstrafikken udgør nemlig kun godt seks procent af den samlede passagermængde i lufthavnen.

 

 

Relaterede artikler:

CPH åbner indenrigsspor fredag

Minister til CPH: Lav det indenrigsspor hurtigst muligt

CPH overvejer indenrigsspor i sikkerhedskontrol

Pendlere og patienter løber slalom i CPH

Pendlere: Indenrigstrafik vil blive kvalt