Første Airbus A320neo flyvning i morgen

Airbus forventer at foretage første flyvning med producentens A320neo-fly i morgen fra Toulouse-Blagnac lufthavnen.

Ved Paris Airshow tilbage i 2011 blev Airbus’ nye brændstofbesparende A320neo-model den helt store vinder med mere end 660 ordrer. De mange kunder har ventet i spænding på at se flyet i luften lige siden, og nu er ventetiden så endelig slut.

Den 1. juli blev flyet slåedes rullet ud fra samlehallen i Toulouse i Sydfrankrig, hvor store dele af Airbus’ passagerfly bygges, og i morgen forventer Airbus så at foretage sin første flyvning med modellen.

Hvis alt går efter planen og vejret tillader det, vil flyet lette fra Toulouse-Blagnac Lufthavn torsdag formiddag kl. 10.30, og herefter befinde sig i luften i cirka to timer. Flyet er Airbus’ nyeste tilføjelse til producentens A320-familie af kort- og mellemdistancefly.

Det er samme model som den oprindelige A320’er, der er den mest solgte type i producentens historie, men neo-typen, der står for ”new engine option”, er udstyret med en ny motor, der giver en brændstofbesparelse på 15 procent.

Både SAS og Norwegian er blandt kunderne
Den store interesse for A320neo-modellen ved Paris Airshow i 2011 betød, at både IndiGo og AirAsia slog den daværende rekord for verdens største flyordre med henholdsvis 180 og 200 eksemplarer af det nye fly.

Blandt de mange andre kunder var også SAS, der blev det første europæiske flyselskab til at bestille Airbus’ nye flytype med en ordre på 30 fly og derudover en option på yderligere 11 eksemplarer. Aftalen skønnes at have en værdi af næsten 15 milliarder kroner.

Hos Norwegian ville man ikke stå tilbage for sine skandinaviske konkurrenter, og i begyndelsen af 2012 offentliggjorde det norske lavprisselskab derfor en gigantordre på 100 A320neo som en del af selskabets største handel nogensinde, der for første gang talte både Boeing- og Airbus-fly.

Norwegian har derudover option på 50 ekstra neo-maskiner, men selvom Airbus i morgen sender flyet i luften for første gang, må både SAS og Norwegian væbne sig med tålmodighed, før de kan starte ruteflyvninger med flyene. Det forventes nemlig, at de to skandinaviske selskaber allertidligst i 2016 vil modtage sine første A320neo.

Ved Farnborough Airshow i 2014 rundede Airbus 3.000 ordrer på A320neo-typen, hvilket gør modellen til det hurtigst sælgende kommercielle fly nogensinde.