Boeing 737 MAX-8 fly fra Norwegian ved gaten i Københavns Lufthavn, da flytypen fornylig vikarierede på Oslo-ruten. Foto: Københavns Lufthavn.

Første Boeing MAX 8-fly i København

Norwegian har siden i søndags benyttet de splinternye Boeing 737 MAX 8 på udvalgte afgange mellem Oslo og København.

For det utrænede øje var det formentlig et fly som så mange andre. Men for flyspottere og andre med styr på de nyeste flytyper, så blev der skrevet dansk luftfartshistorie i Københavns Lufthavn søndag eftermiddag, da Norwegians flyvning DY940 fra Oslo Gardermoen kl. 14.54 satte hjulene ned på asfalten på Amager. Det var nemlig første gang at Boeings nye 737 MAX-8 fly kom til Københavns Lufthavn.

Senere samme dag kom flyet med registreringen EI-FYD tilbage til København, returnerede til Oslo og fløj mandag videre mod Skotland og USA. Norwegian bruger nemlig hovedsageligt sine indtil videre seks MAX-8 fly på de nye ruter mellem byer i Skotland, Nordirland og Irland og mindre amerikanske lufthavne i området mellem Boston og New York.

MAX-flyet er i realiteten et mellemdistancefly, men flyet har en længere rækkevidde end sammenlignelige flytyper, hvilket muliggør interkontinentale ruter mellem mindre lufthavne. Norwegians nye transatlantiske ruter skal da også betragtes som et supplement til selskabets nuværende ruter med Boeing 787 Dreamliner til de større lufthavne som J.F. Kennedy Airport i New York samt Logan International i Boston.

Overtaget tjansen
Mandag var det så søsterflyet EI-FYE, der gæstede Københavns Lufthavn to gange og betjente Oslo-ruten. Tirsdag stod flyet stille på jorden i Oslo Gardermoen, mens det nyeste MAX-fly i Norwegian-flåden, EI-FYF, havde overtaget tjansen med at betjene CPH-ruten. Et arbejde, der dog blev kraftigt forstyrret af at Københavns Lufthavns terminal 2 i mere end 2,5 time tirsdag formiddag var afspærret, mens politiet undersøgte et såkaldt mistænkeligt forhold. Det betød, at passagerer ikke kunne checke ind i Terminal 2. Det er ellers hvad blandt andre Norwegians passagerer normalt gør.

EI-FYF kom derfor først afsted fra CPH tilbage til Oslo knap to timer senere end planlagt, hvilket smittede af på eftermiddagens flyvning videre fra Oslo til Dublin og retur.

Norwegian har bestilt ikke mindre end 100 eksemplarer af Boeing 737 MAX og har indtil videre fået leveret de første seks fly.

Nyeste skud på stammen
MAX-serien skal afløse Boeing 737Next Generation-serien, der består af Boeing 737-600, -700, -900 og den populære -800, som blandt andre Ryanair, Norwegian, Primera Air, KLM, Southwest Airlines og rigtig mange andre flyselskaber opererer.

Foruden versionerne MAX-8 og MAX-9, så består Boeing 737MAX-serien også af MAX-7, der er den mindste version, samt den største model og nyeste skud på stammen, MAX-10.

Efter længere tids spekulationer og rygter bekræftede Boeing under Paris Airshow i juni i år officielt, at man ville bygge MAX-10’eren. Desuden kunne Boeing præsentere en lind strøm af mere eller mindre forpligtende aftaler med flyselskaber fra hele verden om levering af MAX-10, der forventes at få plads til op mod 230 passagerer.

 

Relaterede artikler:

MAX-fly på Dubai-rute fra Skandinavien

Boeing 737MAX til Billund Lufthavn i 2018

Paris Air Show dag 1: MAX i centrum

Første MAX-fly til Norwegian forsinket

 

x

Læs Også

Hentede 4,8 milliarder kroner fra gebyrer

Norwegian fik i 2017 en indtægt på 4,8 milliarder norske kroner fra gebyrer og tillægsydelser, og målet er at nå op på 20 procent af omsætningen.

Mulig bombe under Norwegian-regnskab

Finanstilsynet i Norge er ikke enig i, at Norwegian kan opskrive værdien af aktierne i Bank Norwegian, og derfor kan regnskabet være næsten to milliarder norske kroner ringere.

Millliardunderskud hos Norwegian

Mens mange flyselskaber rapporterer om rekordoverskud i 2017, må Norwegian præsentere et driftsunderskud på to milliarder norske kroner.

Flere ruteflyvninger fra København til Cypern

Bortset fra et par uger i højsommeren har det været småt med direkte flyvninger fra Danmark til solbeskinnede Cypern.

Bjørn Kjos: Godt vi er ude af 2017

Norwegian vil torsdag præsentere årsresultatet for 2017, og analytikerne forventer et underskud på op imod 1,5 milliarder norske kroner før renter og skat.

Global Norwegian-ekspansion fra London

Ruter til Tokyo, Shanghai, Beijing, destinationer i Mellemøsten samt nye amerikanske ruter til Detroit, Philadelphia og Minneapolis er i støbeskeen hos Norwegian.