JOON Airbus A320-200 (Foto: AeropuertoBCN)

Første JOON-rute til Skandinavien

Fra næste forår vil Air France-datterselskabet JOON flyve 18 gange om ugen mellem Paris-CDG og Oslo for at stå bedre i konkurrencen med SAS og Norwegian.

Det nyetablerede franske flyselskab JOON, der er et datterselskab af Air France, er netop gået i luften med de første flyvninger fra Paris Charles de Gaulle-lufthavnen til Barcelona, Berlin, Lissabon og Porto.

Men selskabet, der har en særlig produktprofil rettet mod Millenium-generationen, har flere og større ambitioner. Gennem en billigere omkostningsplatform i forhold til moderselskabet, er det planen, at JOON skal indsættes på ruter, hvor Air France hidtil har haft svært ved at skabe økonomisk bæredygtighed, eller hvor konkurrencen er for hård fra andre flyselskaber.

Nu er der sat navn på yderligere fire europæiske destinationer samt tre interkontinentale destinationer. En af disse er Oslo, som Air France idag betjener med 17 ugentlige afgange med fly af typen Airbus A318, der har plads til 118 passagerer, når midtersædet på de forreste rækker er nedfældet, så der er plads til 26 passagerer på Business Class og 92 på Economy Class.

Fra den 25. marts vil JOON overtage Air France-ruten, og dermed bliver det Airbus A320-200 med plads til 174 passagerer, der bliver indsat på ruten til den norske hovedstad, og samtidig øges der fra 17 til 18 ugentlige afgange.

På ruten mellem Oslo og Paris-CDG flyver SAS i dag 14 gange om ugen, mens Norwegian flyver syv gange om ugen fra Oslo til Orly-lufthavnen syd for Paris. Så JOON skal tilsyneladende bruges til at dæmme op for konkurrencen fra de to skandinaviske flyselskaber.

Nyt servicekoncept
Udover ruten til Oslo, vil JOON også blive indsat mellem Paris og henholdsvis Istanbul, Napoli og Rom. Alle disse ruter betjenes i dag af moderselskabet Air France, men vil fra sommertrafikprogrammet 2018 blive opereret med JOON´s A320´ere og A321´er med plads til henholdsvis 174 og 212 passagerer

På Business Class vil de rejsende få tilbudt et gratis måltid, snacks og drikkevarer, mens passagererne i Economy Class frit kan vælge fra et begrænset udvalg af drikkevarer, mens der skal betales for lette retter og snacks, som kan købes hos kabinepersonalet. Samtlige passagerer har fri adgang til YouJoon, der er et WiFi-system ombord.

De tre interkontinentale ruter, som JOON overtager fra moderselskabet, vil være fra Paris-CDG til Cairo, Cape Town og Teheran, og det sker i slutningen af marts eller begyndelsen af april næste år.

JOON-passagerer vil på de interkontinentale ruter i første omgang flyve med Airbus A340-300, som overtages fra moderselskabet. I løbet af 2019 kommer der herudover splinternye Airbus A350-900 i flåden.

Servicekonceptet på de interkontinentale ruter er en treklasses kabine med Business, Premium Economy og Economy. I Business Class vil der blive serveret en tre retters menu, mens passagererne på Premium Economy og Economy får et eller to gratis måltider afhængig af flyvningens længde.

 

Relaterede artikler:

Første JOON-langdistanceruter præsenteret

Piloter kritiserer navn på nyt Air France-flyselskab

Nyt Air France-selskab skal hedde JOON

28 fly til nyt Air France-lavprisprojekt

Air France-KLM etablerer nyt langdistanceselskab