Første slot-konference i Danmark

På torsdag åbner IATA Worldwide Airport Slot Conference SC132 i Bella Center i København. Det er første gang, at arrangementet afholdes i Danmark siden starten i 1947.

På torsdag den 20. juni åbner IATA den 132. internationale slot-konference. Det særlige ved denne udgave af den halvårlige begivenhed er, at arrangementet for første gang siden starten i 1947 er blevet henlagt til Danmark.

Fra den 20. til den 22. juni vil omkring 1.200 repræsentanter fra lufthavne og flyselskaber i hele verden være repræsenteret ved konferencen i København.

Konferencen afvikles som møder mellem flyselskaber og lufthavne i forhold til ønsker og aftaler, som de enkelte flyselskaber på forhånd har opdateret i en virtuel mødekalender. Der aftales adgang til de såkaldte “slots“, der er tilladelser fra en slotrestriktiv lufthavns koordinator til at gøre brug af lufthavnens infrastruktur til at lade et fly ankomme eller afgå på et bestemt dato og klokkeslæt.

Den nordiske model
Selvom IATA er arrangør af konferencen er ACD – Airport Coordination Danmark A/S – en slags vært for det internationale arrangement. Således får ACD også besøg af EU´s transportsektion DG MOVE (The Directorate-General for Mobility and Transport). EU vil undersøge om det fællesnordiske projekt om samarbejde omkring rutekoordinering vil kunne inspirere til et “Single EU Coordinator“ projekt, der er aktuelt i øjeblikket.

Det fællesnordiske projekt kaldet “The Nordic Model“ blev iværksat på initiativ af Frank Holton, der er direktør fo ACD og drives i dag af de respektive nordiske koordinatorer med ACD som bærende kraft.

“Da ACD oprindeligt blev stiftet tilbage i december 1995, var opgaven at stå for slotkoordineringen af Københavns Lufthavn, hvilket var en funktion, som SAS oprindeligt havde varetaget frem til dette tidspunkt. Men EU-forordning 95/93 foreskrev, at opgaven skulle flyttes til neutrale enheder i alle medlemslande,“ fortæller ACD´s direktør Frank Holton.

Udviklingen for ACD tog for alvor fart i 2005. Her fik ACD ansvaret for koordnation af Keflavik Airport på Island. Næste skridt blev at samle alle de øvrige nordiske data fra Finland, Norge og Sverige på serveren hos ACD. Selvom Finland, Norge og Sverige har selvstændige koordinatorer, har ACD også rollen som ferieafløsere og backup for Finland og Norge.

“Siden 2008 er Billund Lufthavn også blevet fuldt koordineret af ACD, ligesom ACD nu også samler data for lufthavnene i Aalborg, Aarhus og Roskilde samt for Vágar-lufthavnen på Færøerne,“ forklarer Frank Holton.

Dermed er ACD gået fra en situation, hvor man oprindeligt koordinerende Københavns Lufthavn, mens man nu har ikke mindre end 28 nordiske lufthavne på den fælles nordiske slotserver. Følgende 28 lufthavn er at finde på den fælles slotserver:

Bergen, Billund, Bodø, Gøteborg-Landvetter, Haugesund, Helsinki, Keflavik, Kirkenes, Kiruna, Kristiansand, København-Kastrup, København-Roskilde, Luleå, Malmø-Sturup, Oslo-Gardermoen, Ronneby, Stavanger, Stcokholm-Arlanda, Stockholm-Bromma, Tromsø, Trondheim, Umeå, Vágar, Visby, Østersund, Ålesund, Aalborg og Aarhus.

Nordisk enhed kan være på vej i ny EU-model
Hos ACD er man spændt på, hvordan EU´s repræsentanter kan bygge videre på “The Nordic Model“ i forbindelse med tankerne om en “Single EU Coordinator.“

“ACD´s forslag lyder på flere små enheder, hvor man lokalt arbejder teknisk sammen, men med individuelle ansvarsområder for de enkelte lande. En sådan sammensætning kan yde den bedst tænkelige service og effektivitet overfor såvel lufthavnene som de operatører, der betjener disse,“ siger ACD-direktør Frank Holton.

Hos ACD advarer man mod risikoen for en tung administration, hvor organisationen bliver for stor til at agere fleksibelt. Med forslaget om flere mindre enheder, kan ACD være heldig at få en fremtidig rolle som officiel nordisk koordinator bygget på den model, der blev igangsat i 2005.

Det nordiske samarbejde afspejles yderligere ved, at de nordiske koordinatorer har et fælles kontor-setup, således at flyselskaberne nemmere og hurtigere kan klare aftalerne i Norden indenfor en kort tidsramme.

Fra Airport Coordination Denmark deltager direktør Frank Holton og chefkoordinator Allan Petersen. Det er for begges vedkommende konference nummer 46 siden 1990.

Til dagligt har de deres virke i Airport Coordination Denmark A/S; der har adresse på Vilhelm Laurizsens Allé 1 ved luftavnen. Selskabet er ejet af Københavns Lufthavne A/S (50 %), SAS (41 %) og Cimber Sterling under konkurs (9 %). Bestyrelsesformand er driftsdirektør Kristian Durhuus fra Københavns Lufthavn, mensDirektør Public Affairs & Infrastructure,Lars Wigelstorp Andersen fra SAS, er næstformand.