Emirates A380-800 i Dubai International Airport. (Foto: Emirates)

Forbud rammer mellemøstselskaber hårdt

Emirates Airlines og kriseplagede Turkish Airlines bliver hårdt ramt af elektronik-forbuddet på USA-flyvninger. Storbritannien indfører også elektronik-forbud.

Det kan ikke undgå at have vakt en vis form for jubel hos de største amerikanske flyselskaber, da den amerikanske regerings Department of Homeland Security tirsdag annoncerede, at passagerer rejsende fra 10 specifikke lufthavne i Mellemøsten og Afrika ikke må have elektronik større end en smartphone med i håndbagagen på flyvninger til USA.

Elektronik-forbuddet rammer nemlig rejsende med nogle af de selskaber, som de tre store amerikanske flyselskaber Delta Air Lines, United Airlines og American Airlines gennem flere år har bekæmpet og beskyldt for at modtage ulovlig statsstøtte, som er med til at forvride konkurrencesituationen. Det er selskaber som Emirates Airlines, Etihad Airways og Qatar Airways, der alle tre har haft travlt med at åbne USA-ruter de senere år. De tre selskaber har henholdsvis 12, 6 og 10 USA-ruter fra henholdsvis Dubai, Abu Dhabi og Doha, der er tre af de 10 berørte lufthavne.

Stille fly på jorden
Et fjerde selskab, som bliver berørt af elektronik-forbuddet, er Turkish Airlines, der i forvejen ikke har haft det nemt efter sidste sommers mislykkede militærkup, som blandt andet betød at selskabet fik forbud mod at flyve til USA i flere dage. Sidenhen har passagererne svigtet og selskabet har måtte lukke mange ruter og stille fly på jorden. Turkish Airlines har ni ruter til USA fra Istanbul Atatürk-lufthavnen, der også er blandt de 10 lufthavne.

De 10 lufthavne er Queen Alia International Airport (AMM) i Amman i Jordan, Cairo International Airport (CAI) i Cairo i Egypten, Istanbuk Atatürk International Airport (IST) i Istanbul i Tyrkiet, King Abdul-Aziz International Airport (JED) i Jeddah i Saudi-Arabien, King Khalid International Airport (RUH) i Riyadh i Saudi-Arabien, Kuwait International Airport (KWI) i Kuwait, Mohammed V Airport (CMN) i Casablanca i Marokko, Hamad International Airport (DOH) i Doha i Qatar samt Dubai International Airport (DXB) og Abu Dhabi International Airport (AUH) i De Forenede Arabiske Emirater.

Forbuddet omfatter alle selskabers flyvninger fra de 10 lufthavne til USA. Men da de amerikanske selskaber ikke har ruter til lufthavnene, så rammer forbuddet kun mellemøstselskaberne og selskaber i Afrika. Foruden Emirates, Etihad, Qatar Airways og Turkish Airlines er det selskaber som Royal Air Maroc, Royal Jordanian Airlines, Egypt Air, Kuwait Airways og Saudia.

Fire døgn
De amerikanske myndigheder har givet flyselskaberne fire døgn til at få indført forbuddet, som de til gengæld ikke kan sige hvornår bliver ophævet igen. Om forbuddet skyldes en konkret trussel vil myndighederne ikke svare klart på.

Det er fortsat tilladt at medbringe elektronik større end en smartphone i den indcheckede bagage fra de ti lufthavne til USA, ligesom forbuddet ikke gælder for flyvninger fra USA til de 10 lufthavne i Mellemøsten og Afrika.

Tirsdag aften indførte den britiske regering et lignende elektronik-forbud på flyvninger til Storbritannien. Briternes forbud omfatter dog ikke helt de samme lande og lufthavne, som det amerikanske forbud. Det er således på flyvninger fra Tyrkiet, Libanon, Jordan, Egypten, Tunesien og Saudi-Arabien, at man ikke må have elektronik i håndbagagen på fly til Storbritannien.

 

Relaterede artikler:

Forbud mod elektronisk udstyr på flyvninger til USA

Emirates rammes af Trumps ændrede indrejseregler

Delta vil bruge Trump imod ME3-flyselskaber

Emirates: Amerikanske metoder er frastødende

Emirates afviser alle anklager

x

Læs Også

Emirates bestiller 40 Dreamlinere

Emirates bryder med strategien om udelukkende at beskæftige Boeing 777 og Airbus A380. Dubai-selskabet har netop bestilt 40 Boeing 787-10.

Qatar Airways med kurs mod røde tal

Qatars problemer med fire andre lande i Mellemøsten kommer til at give Qatar Airways underskud, vurderer selskabets topchef.

Mellemøsten-selskaber på pilotjagt i København

Emirates og Qatar Airways vil afholde rekrutteringsmøder i København i håbet om at tiltrække skandinaviske piloter.

Cathay Pacific får Qatar Airways i ejerkredsen

Qatar Airways fortsætter med at købe sig ind i andre oneworld-medlemmer.

Første femstjernede flyselskab til Pattaya

Til januar udvider det mellemøstlige flyselskab Qatar Airways sit rutenetværk til Thailand med Pattaya som den femte destination i landet.

Qatar Airways øger til 114 Norden-flyvninger om ugen

Qatar Airways indsætter ekstra kapacitet til København, Stockholm og Oslo og kommer op på 114 ugentlige flyvninger til og fra de nordiske lufthavne.