Emirates A380-800 i Københavns Lufthavn. (Foto Morten Lund Tiirikainen)

Fortsat Emirates-fremgang i CPH

Emirates fortsatte i 2017 passagerfremgangen i CPH, mens konkurrenten Qatar Airways oplevede et lille dyk i kølvandet på massiv fremgang.

Emirates’ passagertal på ruten fra København til Dubai fortsatte med at vokse i 2017, mens konkurrenten Qatar Airways måtte notere en mindre tilbagegang på sin rute til Doha. Det viser en opgørelse over passagertallene i 2017 for de 20 største flyselskaber i Københavns Lufthavn, som lufthavnen har udleveret til CHECK-IN.dk.

I 2017 havde Emirates Airlines således noget større succes med at tiltrække nye kunder end Qatar Airways havde. Emirates’ passagertal til og fra Københavns Lufthavn voksede således med 9,1 procent i forhold til året før til i alt 341.215 passagerer, hvilket gjorde selskabet til det 14. største i Københavns Lufthavn.

Stadig ledige pladser
Væksten på knap 10 procent var målt i procentpoint dog mindre end halvt så stor som i 2016, hvor Emirates Airlines’ CPH-rute voksede med 20,4 procent. Det skete i kølvandet på at selskabet den 1. december 2015 indsatte Airbus A380-dobbeltdækkerflyet på den daglige forbindelse mellem Københavns Lufthavn og Dubai.

Fra 2014 til 2017 er Emirates Airlines’ passagertal i Københavns Lufthavn steget med 38,5 procent.

På trods af den store vækst i 2016 og 2017, så er der stadig ledige pladser på Emirates Airlines’ store Airbus A380-fly, når de hver eftermiddag letter fra Københavns Lufthavn. I alt udbyder selskabet nemlig omkring 430.000 sæder på ruten, der primært betjenes med Airbus A380 i en særlig to-klasses version med i alt 615 sæder. I ny og næ indsætter Emirates dog også Airbus A380 i en tre-klasses version med first class og plads til 489 eller 517 passagerer.

To gange dagligt
Hos Qatar Airways gik passagerantallet i 2017 1,3 procent tilbage i forhold til 2016 og landede på 283.291. Det pauvre resultat kom i kølvandet på et 2016, hvor Qatar Airways oplevede en passagervækst på knap 37 procent. Qatar Airways flyver to gange dagligt med Boeing 787-8 Dreamliner. I sensommeren indsættes Airbus A350XWB ved siden af Boeing 787 indtil Airbus A350XWB tager helt over til efteråret.

Hovedparten af CPH-passagererne på både Emirates’ Airbus A380-fly og Qatar Airways’ Boeing 787-8 fly rejser videre ud i verden fra selskabernes trafikknudepunkter i henholdsvis Dubai og Doha til hovedsageligt Asien, Mellemøsten, Afrika og Australien.

 

Relaterede artikler:

Qatar haler ind på Emirates i CPH

Emirates lancerer Airbus A380 til CPH

CPH taber Emirates-passagerer til nabolufthavne

Emirates opgraderer CPH før rutestart

Emirates dobbelt daglig fra Skandinavien

Qatar Airways med Airbus A350 til Skandinavien

x

Læs Også

God oplevelse på SAS Plus til Trondheim

ANMELDELSE: SAS Plus leverede en god oplevelse på en kort februarflyvning fra Danmark til Norge, hvor kun et par ting i SAS Loungen trak ned på helhedsindtrykket.

Qatar Airways køber hotel til passagererne

Dhiafatina Hotels, der er ejet af Qatar Airways, køber sit andet Sheraton-hotel for at understøtte væksten i moderselskabet.

Qatar Airways vil åbne 10 nye ruter

Qatar har netop åbnet en rute til den australske hovedstad Canberra, og Doha-flyselskabet vil annoncere 10 nye ruter i 2018,. En nordisk lufthavn kan være iblandt.

Effektiv service fra hittegodskontoret i CPH

ANMELDELSE: Kundeservice-afdelingen i Københavns Lufthavn leverer en rigtig god service, viser redaktørens ufrivillige test af afdelingen for glemte sager.

Beskeden fremgang i Oslo og Stockholm

Københavns Lufthavn var den eneste nordiske hovedstadslufthavn med passagertilbagegang i januar. Fremgangen var dog beskeden i Oslo og Stockholm.

Fortsat tilbagegang i CPH

Flere langrutepassagerer og chartergæster til Egypten kunne ikke forhindre endnu en tilbagegangs-måned i CPH i januar.